Özet:
Uygulanmakta olan fen ve teknoloji öğretim programı ile öğrenciler hem TEOG gibi
ulusal hem de TIMSS gibi uluslararası düzeyde sınavlara girmektedir. İlgili kişi ve
kuruluşlar bu sınavdan alınacak puanlarla yakından ilgilenmektedirler. Bu durumda
da eğitim yapıcıları eğitim programlarındaki değişiklikleri sözü edilen bu sınavlardan
alınan sonuçlara göre yapılandırmakta diğer taraftan veliler de eğitim kalitesini bu
puanlara göre değerlendirmektedirler. Bu çerçeveden yola çıkarak, TIMSS 2015 fen
bilimleri kazanımlarının, ortaokul 8.sınıf Fen Bilimleri Öğretim Programı (FBÖP) ve
2015-2016 dönemi TEOG fen bilimleri sorularının kazanımları ile içerik açısından
tutarlılığını değerlendirmek eldeki araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır.
Bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Veri
kaynağı olarak FBÖP ve TIMSS fen bilimleri kazanımları ile TEOG 2015-2016 yılı
soru ve kazanımları, görüşme yapılan öğretmenlerden yararlanılmıştır. Veri toplama
aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Doküman İnceleme Matrisleri
kullanılmış, öğretmenler ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Çalışma
grubu olarak 8 devlet okulu ve 8 özel okul fen bilimleri öğretmeni seçilmiştir. Elde
edilen dokümanlar dokuman analizi ile ve görüşmelerden elde edilen veriler ise
içerik analizi ile analiz edilmiştir.
Araştırmada elde edilen bulgulara göre 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılı TEOG
sorularının 8. Sınıf FBÖP’de yer alan kazanımların bir kısmı ile ilişkili olduğu
dolayısıyla TEOG fen bilimleri sorularının TIMSS sınavına göre kapsam
geçerliliğinin düşük olduğu ortaya çıkmıştır. TIMSS 2015 ve 8. Sınıf FBÖP’nin en
çok Fizik, en az ise Kimya öğrenme alanında kazanım ve içerik olarak uyumlu
olduğu görülmüştür. Öğretmenler, TIMSS uygulamasında istenen başarının elde
edilememesinin sebepleri olarak eğitim ve algı temaları altında okul, ders kitabı,
sınav sistemi, öğretim programı, öğretmen eğitimi yetersizliği, öğrenci algısı ve veli
algısı olarak ifade etmişlerdir.