Özet:
Günümüzde ulusal programlara bakıldığında, gittikçe daha fazla evrensel değerler
içerdiği görülmektedir. Bu çerçevede, çokkültürlülük, çoğulculuk, farklılık
(çeşitlilik) gibi konular, eğitim kurumlarını ve programlarını daha demokratik hale
getirmek için önemli rol oynayabilir. Dünyada çokkültürlü eğitime ilişkin yüzlerce
tez ve makale yayımlanmıştır. Son 10 yılda Türkiye'de akademisyenlerin,
öğretmenlerin ve öğrencilerin çokkültürlü eğitime ilişkin görüşlerini ve tutumlarını
inceleyen araştırmaların arttığı görülmektedir.
Araştırmanın amacı: İstanbul'da bulunan azınlık ve devlet liselerindeki farklı
katılımcıların (okul müdürleri, okul müdür yardımcıları, öğretmenler ve öğrenciler)
çokkültürlü eğitime ilişkin bakış açılarını derinlemesine incelemektir.
Araştırmanın yöntemi: Bu araştırmada, nitel çoklu durum çalışması yürütülmüştür.
Amaca yönelik örneklem ile çokkültürlü eğitim ve azınlık eğitimi alanlarında, zengin
ve farklı bağlamlara sahip olan okullar seçilerek maksimum çeşitlilik örneklemi
kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında, “yöntemsel çeşitleme, veri
kaynağı (katılımcı) çeşitlemesi ve araştırmacı çeşitlemesi” olmak üzere farklı
çeşitleme türleri kullanılmıştır. Bire bir görüşmeler, katılımcı gözlemler, doküman
analizi ve alan notları kullanılarak “yöntemsel çeşitleme”ye; farklı katılımcılardan
(okul müdürleri, okul müdür yardımcıları, öğretmenler ve öğrenciler) veri elde
edilerek “veri kaynağı (katılımcı) çeşitlemesi”ne; birden fazla araştırmacının
katılmasıyla “araştırmacı çeşitlemesi”ne gidilmiştir. Araştırmacı tarafından
geliştirilen ve üç uzman görüşü alınan yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile 44
katılımcıyla görüşme yapılmıştır. Araştırma, 2014-2015 akademik yılında
gerçekleştirilmiştir.
Verilerin analizi: Görüşmeler, yazıya dökülmüştür ve toplanan tüm verilere içerik
analizi yapılmıştır. Araştırmanın süreç ve işlemleri detaylı olarak yazılmıştır.
Temaların ortaya çıkarılmasında, üç araştırmacı tüm verileri incelemiş ve kod defteri
oluşturularak ortak temalara ve alt-temalara karar verilmiştir.
Araştırmanın bulguları: Elde edilen temalar, “Eğitimde Fırsat Eşitliği ve Herkes İçin
Eğitim, Metaforik Tanımlar, Kültürel Farkındalık / Farkındalık Bilinci Kazandırma
(Alt-Temalar: Kültürleşme, Kendini Geliştirme, Dünya Vatandaşlığı), Eşitlik (Alt-Temalar:
Birlikte Yaşama ve Çoğulculuk, Hoşgörü), Çokkültürlü Eğitim / Program/ı
Eksikliği, Anadili Eğitimi ve Eğitim Öğretim Birliği / Tevhidi Tedrisat, Çokkültürlü
Eğitimin Dezavantajları, Katkılar Yaklaşımı ve Etnik İlaveler Yaklaşımı, Ön yargılar,
Farklı Kültürlerden İnsanlarla Etkileşimdeki Sorunlar, Çokkültürlü Eğitim Programı
Eksikliği ve Ders Kitaplarının Yazılması”dır.
Araştırmanın Sonuçları ve Öneriler: Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim alanında
eğitim alması gerektiği görülmektedir. Katılımcıların ifade ettiği gibi, öğretmenler
konu alanlarında ya da disiplinlerinde çeşitli kavramlar, prensipler, genellemeler ve
teoriler göstermek için çok çeşitli kültürlerden ve gruplardan örnekler
kullanmalıdırlar. Öğretmenler kültürel değerlere uyumlu öğretim yapmalıdırlar.
Eğitimde fırsat eşitliği sağlanmalı ve farklı sosyo-kültürel gruplardan gelen
öğrencilerin akademik başarılarının sağlanması için öğretimde farklı yöntem ve
teknikler kullanılmalıdır. Okul kültürü, öğrencilerin eğitimde fırsat eşitliği ve
güçlendirme yaşamaları için tasarlanmalıdır.