Özet:
Bu araştırmanın amacı son yıllarda dünyada ve ülkemizde yaygınlaşmaya başlayan
Ters-Yüz Sınıf Modelinin 10. Sınıf İngilizce dersinde öğrencilerin akademik
başarılarına etkisini incelemektir. Araştırma 2017-2018 Eğitim-Öğretim Yılı II.
döneminde İstanbul Maltepe Atilla Uras Anadolu Lisesi 10/A ve 10/B sınıflarında
öğrenim gören toplam 68 öğrenci üzerinde, 6 hafta süre ile yürütülmüştür. Çalışmada
ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Deney ve kontrol
grubu olmak üzere 2 farklı grup belirlenmiştir. Deney grubunda dersler Ters-Yüz sınıf
modeli ile işlenmiştir. Ters-Yüz sınıf modeli, geleneksel yöntemde sınıfta yapılan
aktivitelerin evde, evde yapılan aktivitelerin ise sınıfta yapılması olarak tanımlanabilir.
Bu yöntemde öğrenciler teorik bilgiyi evde öğrenmekte, geleneksel öğretimde ikinci
planda tutulan destekleyici materyaller ise sınıfta kullanılmaktadır. Bu çalışmada da
konular ile ilgili videolar öğretmen tarafından çekilerek, öğrencilerin sınıf dışında
izlemeleri, sınıf içinde ise uygulama ve etkinlik yapmaları sağlanmıştır. Kontrol
grubunda ise geleneksel yöntem kullanılmış, öğrenciler dersleri okulda dinlemiş,
etkinlikleri evde yapmışlardır. Veri toplama aracı olarak başarı testi ve İngilizce
dersine yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın başında her iki gruba da tutum
ölçeği ve başarı testi ön test olarak uygulanmış, son test olarak ise başarı testi
uygulanmıştır. Verilerin analizinde, ön test ve İngilizce dersine yönelik tutum, ortak
değişken olarak kabul edilmiştir ve ortak değişkenlerin etkileri kontrol altına
alındığında, Ters-Yüz sınıf modelinin akademik başarıya etkisini belirlemek amacıyla
tek yönlü kovaryans analizi (ANCOVA) kullanılmıştır. Başarı testi sonuçlarına göre
gruplar arası farklılıklar analiz edilmiştir. Elde edilen verilere göre deney ve kontrol
grubu başarı puanları arasında istatiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır.