Abstract:
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin İnternet bağımlılığının, İnternet’in cazibesi, öğrenilmiş
güçlülük ve bazı sosyo-demografik değişkenler (cinsiyet, fakülte, İnternet'te günlük geçirilen
süre) açısından incelenmesini amaçlayan bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017
Eğitim Öğretim yılında bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 441 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama amacı ile Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formu (Kutlu vd.,
2016), İnternet’in Cazibesi Ölçeği (Yılmaz, 2012), Rosenbaum Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği
(Dağ, 1991) ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu (KBF) kullanılmıştır.
Verilerin analizinde SPSS 21.0 paket programından yararlanılarak, Bağımsız Gruplar İçin t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; üniversite öğrencilerinin
İnternet bağımlılığının cinsiyete ve fakülteye göre anlamlı farklılık göstermediği ancak
İnternet'te günlük geçirilen süreye göre anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca,
İnternet bağımlılığı varyansının %38’inin İnternet’in cazibesi ve öğrenilmiş güçlülük ile
açıklandığı da sonuçlar arasında yer almaktadır. İnternet’in cazibesinin İnternet bağımlılığını
anlamlı şekilde yordadığı, bununla beraber öğrenilmiş güçlülüğün İnternet bağımlılığını
anlamlı şekilde yordamadığı bulunmuştur. Bu bulgular doğrultusunda, üniversite
öğrencilerine yönelik İnternet kullanım süresini kontrol etme, kullanım amaçları belirleme
gibi sağlıklı İnternet kullanımı konularında bireysel ve grup çalışmaları planlanabilir.