Özet:
Çocukluk kavramı çağlara ve toplumlara göre sürekli gelişen ve değişen bir algıdır; bu
sebeple bir toplum inşası olarak görülmektedir. Orta Çağ’da çocukluk bilinmemekte
ve çocuklar minyatür yetişkinler olarak görülmekteydi. Çocukluk kavramının inşası
Batı’da ancak 17. yüzyıldan itibaren başlayan bir süreç olarak kendini göstermekteydi.
Bu kavramın inşasında Orta Çağ’dan sonra ortaya çıkan sosyal, ekonomik, kültürel
ögelerin gelişimi ve belirli düşünürlerin katkıları etkili olmuştur. Bu dönemden sonra
çocuk yaşantısında yer alan tüm gelişmeler çocuk modernleşmesi kavramıyla
açıklanmaktadır. Bu bağlamda; çocuğu anlayabilmek için çocukluğun tarihsel
gelişimini ve düşünürlerin bu sürece katkısını irdelemek gereklidir. Çocuk
modernleşmesi kavramının gelişmesinde Aydınlanma düşünürlerinin etkisi göz ardı
edilemez. Onun için bu çalışmada, Aydınlanma düşünürlerinden Jean-Jacques
Rousseau, Immanuel Kant ve John Locke’un çocuk ve çocuk eğitimi hakkındaki
görüşleri çalışılmıştır. Onların bu görüşleri çocuk modernleşmesi kavramının
gelişiminde önemli bir yere sahiptir. Çalışmada, tüm bu gelişmelere ve değişimlere
ışık tutabilmek için adı gecen düşünürlerin eserlerine ve literatürdeki yazılı kaynaklara
ulaşılmış ve bu kaynaklar analiz edilerek betimsel bir anlayışla düşünceler ortaya
konmuştur. Bir kavramsal çerçeve oluşturduktan sonra çocukluk kavramının ve çocuk
eğitiminin gelişim tarihine yer vererek bu süreç hakkında bir temel oluşturmaya
çalışılmıştır. Bulgular kısmında ilk olarak çocuk modernleşmesi süreci açıklanmıştır.
Sonra ise Jean-Jacques Rousseau’nun, Immanuel Kant’ın ve John Locke’un çocuk ve
çocuk eğitimi hakkındaki görüşlerine yer verilmiştir. Sonuç kısmında ise çalışmanın
bölümleri özetlenerek bu düşünürlerin çocukluk modernleşmesi sürecine katkıları
açıklanmaya çalışılmıştır.