Özet:
Bu çalışmanın amacı ilkokul 2.Sınıf Hayat Bilgisi dersi öğretim programının temel
ögelerini programın uygulayıcıları olan öğretmenlerin görüşlerine göre incelemektir.
Bu araştırmada veri toplama aracı olarak Özlem Tuncer’e ait yüksek lisans tezi
anketinden yararlanılmıştır. Veri toplama aracı Ankara ilinin Çankaya, Etimesgut,
Kahramankazan, Sincan ve Yenimahalle ilçelerindeki devlet okullarında görevli 221
sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Verilerin analizi SPSS 24 paket programı
kullanılarak yapılmıştır. Anketin geçerliliği için, uzman kanaatlerine başvurulmuş ve
uygun bulunmuştur.
Sonuç olarak anketin geneline öğretmenler görüşlerine göre bakıldığında “Programın
Genel Durumu” boyutuna ilişkin olarak öğretmen kılavuz kitabın yeterli olduğu,
programda yapılandırmacı yaklaşımların yeterince kullanılmadığı tespit edilmiştir.
“Beceri ve Kazanımlar boyutunda”; kazanımların anlaşılır bir şekilde ifade edildiği,
gözlenebilir ve tutarlı olduğu, kazanım ve becerilerin öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve
psiko-motor gelişim düzeyleri için yeterince uygun olmadığı, becerilerin Türk Milli
Eğitiminin genel amaçlarına uygun olduğu tespit edilmiştir. Programın Temaları
(İçeriği)” boyutunda temaların öğrenci seviyesine uygun olduğu, tema miktarının
yeterli olduğu ancak öğrencilerin ilgisini çekmediği ve araştırma isteği yaratmadığı
tespit edilmiştir. Programın “Öğrenme-Öğretme Süreci (Etkinlikler)” boyutunda;
etkinliklere ayrılan sürenin yeterli olduğu ancak öğrenci sayısının fazlalığından dolayı
etkinlikleri uygulamak için uygun olmadığı, etkinliklerde farklı strateji, yöntem ve
teknikler kullanılmadığı, etkinliklerin ilişkili olduğu beceriler ile yeterince
örtüşmediği tespit edilmiştir. “Programın Ölçme-değerlendirme” boyutunda
öngörülen ölçme-değerlendirme tekniklerinin yeterli ve kazanımları ölçmeye uygun
olmadığı, öz değerlendirmeye yeterli olanaklar sağlamadığı, yapılandırmacı yaklaşım
ve ölçme-değerlendirme boyutlarında eğitim ihtiyacı ortaya çıktığı tespit edilmiştir.
Sonuç olarak Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının sadece araştırmacılar
tarafından değil MEB tarafından da okullara bizzat gidilerek gözden geçirilmesi,
güncel değişim ve yenilikleri de içerecek şekilde yeniden yapılandırılması sonucuna
ulaşılmıştır.