Özet:
Bu araştırmanın amacı, resmi okullarda görev yapan öğretmenlerin okul
değişikliği yaparken, görev yapmak istedikleri okulları seçme kararlarını etkileyen
faktörleri ortaya çıkartmaktır. Bu amaçla araştırmada nitel araştırma desenlerinden
olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018–2019 eğitim
öğretim yılında İstanbul ilinin ekonomik ve sosyal gelişmişlik düzeyi açısından farklı
olan 12 ilçesinde görev yapan ve en az 10 yıl kıdemi olan 30 öğretmen oluşturmaktadır.
Bu çalışmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Veriler
betimsel sistematik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları göre
öğretmenlerin okul seçme kararlarında çalışmak istedikleri okulun çalışma
koşullarının oldukça önemli bir faktör olduğunu göstermektedir. Yine öğretmenler
okulları tercih ederken, destekleyici ve adil bir okul yönetimini, meslektaşlar ile
işbirliği ve mesleki gelişim imkanlarının olmasını önemsemektedirler. Okulun çevresi,
başarı durumu, mali yapısı, sosyal imkanlara sahip olması ve evlerine yakın veya
ulaşımı rahat ve kısa mesafede olması da okul tercihini etkileyen bir diğer faktördür.
Buna göre okulların tarihçeleri ve güncel durumları (akademik başarı, sosyal etkinlik,
ulusal sınav ortalamaları, uygulanan projeler vb.) okul web sitelerinde düzenli olarak
ilan edilerek öğretmenlerin atama veya tayin durumlarında çalışmak istedikleri okullar
hakkında bilgi sahibi olmaları sağlanabilir.