Özet:
Bu araştırmanın amacı eğitim liderlerinin kişilik özelliklerini belirlemektir. Öte
yandan eğitim liderlerinin kişilik özelliklerinin yaş, cinsiyet, eğitim durumu,
üstlendikleri görev, çalıştıkları okul türü ve çalışma yılına göre farklılık gösterip
göstermediğinin bulunması da araştırmanın bir diğer amacıdır. Çalışma nicel araştırma
yöntemlerinden tarama türü kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın evrenini
2018-2019 Eğitim – Öğretim Yılında İstanbul ili Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı
resmi ilk, orta ve liselerde çalışan eğitim liderleri oluşturmakta ve bu evrenden tesadüfi
örnekleme yöntemiyle belirlenmiş 549 eğitim lideri ise örneklem grubunu
oluşturmaktadır. Eğitim liderlerinin kişilik özelliklerine ilişkin veriler Bacanlı ve diğ.
(2009) tarafından Beş Faktör Kişilik Kuramı temel alınarak geliştirilen ve geçerlik
güvenirlik çalışması yapılmış olan Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi (SDKT) ile
toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre eğitim liderleri kendilerine verilen 40+40
sıfat çiftinden en çok “yardımsever”, “hoşgörülü” ve “merhametli” sıfatlarını
seçmişler ve kendilerini bu sıfatlarla tanımlamışlardır. En az tercih edilen sıfatlar ise
“başkalarına kayıtsızım”, “hoşgörüsüzüm” ve “acımasızım” olmuştur. Araştırmanın
bir diğer sonucu ise eğitim liderlerinin cinsiyet değişkenine bağlı olan duygusal
dengesizlik boyutunda erkeklerin kadınlara oranla nevrotik davranışlar sergileme
(mükemmeliyetçilik, genel sinirlilik hali, kıskançlık vs.) oranında anlamlı farklılık
ortaya koymuştur. Bu semptomların bireyi ciddi sağlık sorunlarıyla (depresyon, kaygı
bozukluğu, sınırda kişilik bozukluğu vs.) karşı karşıya bırakması göz önünde
bulundurularak, eğitim alanında politika geliştiren ve karar veren kişilerin hizmet içi
eğitimle erkek eğitim liderlerini desteklemesi ve bu eksikliği giderecek eğitim
faaliyetlerinde bulunması önerilmektedir.