Özet:
Teknolojinin gelişmesiyle birlikte günlük hayatın içine giren bilgisayar ve internet
kullanımı eğitimdeki yaklaşımları da etkilemiştir. Ters yüz edilmiş öğrenme modeli
aracılığıyla Bloom taksonomisinde yer alan alt bilişsel basamaklar sınıf dışına taşınırken,
üst bilişsel basamaklar sınıf içinde gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler, öğretmen tarafından
hazırlanan müfredatla paralel halde giden ders içeriklerine sınıf dışında kendi öğrenme
hızında ulaşırken, sınıfa bu bilgilerle gelerek öğrendiklerinin pekişmesini sağlamaktadır.
Bu araştırmada, ters yüz edilmiş öğrenme modeli kullanılmış, bu modelin öğrencilerin
akademik başarıları üzerindeki etkisi ve kavram yanılgılarının düzeltilip düzeltilemediği
incelenmiştir.
Araştırmada yarı deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma grubunu İstanbul
ili Bağcılar ilçesinde yer alan bir özel okulun 8. sınıfına giden 38 öğrencisi
oluşturmaktadır. Bu araştırma 2020-2021 eğitim öğretim yılında 8. sınıf müfredatında
yer alan “Maddenin Isı ile Etkileşimi” konusunda pandemi sürecinde gerçekleştirilmiştir.
Deney grubuna ters yüz edilmiş öğrenme modeli uygulanarak ders anlatılırken, kontrol
grubuna mevcut öğrenme modeli uygulanarak aynı konular anlatılmıştır. Öğrencilerin
akademik başarılarındaki değişikliği belirlemek için “Akademik Başarı Testi”, kavram
yanılgılarını belirlemek ve bunların giderilip giderilmediğini gözlemlemek için ise “İki
Aşamalı Kavram Testi” uygulanmıştır. Ön test ve son test uygulanarak bu modelin hem
akademik başarıya etkisindeki değişiklikler hem de kavram yanılgıları üzerindeki
değişiklikler veri olarak elde edilmiştir. Verilerin analizi için bağımsız t-test ve bağımlı t-test yapılarak istatistiksel bulgulara ulaşılmıştır.
Elde edilen istatistiksel bulgulara göre, ters yüz edilmiş öğrenme modeli öğrencilerin
akademik başarı puanlarında anlamlı bir fark oluşturmamışken, akademik başarı
puanlarının yüzdeleri karşılaştırıldığında deney grubunun daha başarılı olduğu
sonucuna varılmıştır. Bağımlı t-testinden elde edilen verilere göre ise hem deney
grubunda hem de kontrol grubunda istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluşmuştur.
Öğrencilere uygulanan “İki Aşamalı Kavram Testi” bağımlı t-test bulgularına göre, deney
grubu ön test ve son test verilerinde anlamlı bir farka ulaşılmışken, kontrol grubu ön
test ve son test verilerinde anlamlı bir fark bulunmamıştır. Araştırmadan elde edilen
sonuçlara göre, ters yüz edilmiş öğrenme modeli kavram yanılgılarının giderilmesinde
etkili olduğu söylenebilir.