Özet:
Bu araştırmada, üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce öğrenme
motivasyonunu artırmak için işbirlikli öğrenme ile zenginleştirilmiş ARCS
Motivasyon Modeli kullanılmıştır. Tasarım tabanlı yaklaşımın kullanıldığı bu
çalışmada, İngilizce öğretiminde kullanılan bu modelin İngilizce öğrenme
motivasyonuna etkisi incelenmiştir. İngilizce dersine ait eating disorders konusunun
öğretimi, bu modele göre tasarlanarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma, İstanbul’da bir
devlet üniversitesinin hazırlık sınıfında öğrenim görmekte olan ARCS motivasyon
modelinin uygulandığı deney grubu (n=23) ve geleneksel öğretimin uygulandığı
kontrol grubu (n=24) ile yürütülmüştür. Öğrenci motivasyonları, “Öğretim
Materyalleri Motivasyon Anketi” ile öğrencilerden doldurulması istenen araştırmacı
tarafından hazırlanmış Öğrenme Günlükleri kullanılarak ölçülmüştür. Verilerin analizi
için İlişkili Örneklemler t-Testi ve İlişkisiz Örneklemler t-Testi kullanılmıştır. Nitel
verilerin analizi için ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda deney ve
kontrol grubunun Öğretim Materyalleri Motivasyon Ölçeği alt boyutlarından aldıkları
puan ortalamaları arasında toplam faktörlerde (dikkat, uygunluk, güven ve doyum) ve
birinci faktörde (dikkat ve uygunluk) istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
saptanmıştır. İçerik analizi sonucunda ise Öğrenme Motivasyonu Teması içerisinde
Duygusal ve Sosyal Etki olmak üzere iki temel kategori bazında katılımcılar ARCS
Motivasyon modelini etkili bulduklarını ifade etmişlerdir. Bu çalışmadan hareketle,
işbirlikli öğrenme ile zenginleştirilmiş ARCS motivasyon modelinin İngilizce
öğrenme motivasyonunu arttırdığı söylenebilir. Böylelikle, İngilizce ders kitaplarının
bu modele göre hazırlanması sağlanabilir.