Özet:
Son yıllarda, alanında nitelikli, iyi eğitim almış ve yetkinlik sahibi bireylere duyulan
ihtiyaç artmıştır. Bunun yanı sıra, üniversite sayılarındaki artış ve bunun sonucunda
bir rekabet ortamı oluşması, üniversitelerdeki eğitimin niteliğinin ve öğretim
elemanlarının yetkinliğinin de incelenmesi gereken önemli bir unsur haline
getirmiştir. Bu araştırmada, İstanbul ilinde bulunan bir devlet üniversitesinde ders
vermekte olan araştırma görevlilerinin öğretimsel gelişimlerine yönelik bakış
açılarının bilgi sahibi olma ve ihtiyaç duyma boyutları ile belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada yöntem olarak tarama modellerinden tekil tarama modeli
ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi, 2018-2019 öğretim
yılı güz döneminde görevli araştırma görevlileri olarak tanımlanmıştır. Üniversitenin
personel daire başkanlığının internet sitesinden elde edilen verilere göre, 2018-2019
öğretim yılında üniversite bünyesinde bulunan 11 fakülte ve bunlara bağlı olan 45
bölümde toplam 577 araştırma görevlisi bulunmaktadır. Katılımcılara dört ana
başlıktan oluşan, iki boyutlu, otuz maddelik bir anket uygulanmıştır. Veriler SPSS
paket programında bağımlı örneklem t test ve bağımsız örneklem t test kullanılarak
analiz edilmiştir. Yapılan bağımsız örneklem t-test analizlerine göre bilgi sahibi olma
boyutunda cinsiyet değişkenine bakıldığında sadece bir başlıkta anlamlı farklılık
bulunmuştur. Kadro maddesi değişkeninde ise üç başlıkta anlamlı farklılık olduğu
gözlemlenmiştir. Öğrenim durumu değişkeninde ise iki başlıkta anlamlı farklılık
gözlemlenmiştir. Bağlı bulunulan enstitü değişkeninde ise hiçbir başlıkta anlamlı
farklılık gözlemlenmemiştir. İhtiyaç duyma boyutunda cinsiyet, kadro maddesi,
öğrenim durumu ve bağlı bulunulan enstitü değişkeni incelendiğinde hiçbir değişken
hiçbir başlıkta anlamlı farklılık göstermemiştir. Araştırma görevlilerinin genel bilgi
sahibi olma durumları 3,45 aritmetik ortalama ile “çok bilgi sahibiyim” olarak
bulunurken, genel ihtiyaç duyma durumları 3,11 aritmetik ortalama ile “kararsızım”
derecesinde bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre araştırma
görevlilerinin bilgi eksiklerinin olduğu ve bu bilgilere bazı alanlarda ihtiyaç
duydukları söylenebilir. Araştırmanın sonunda, elde edilen bulgular doğrultusunda
değerlendirmelerde ve önerilerde bulunulmuştur.