Abstract:
Romantik ilişkileri ve evlilikleri önemli derecede olumsuz etkileyen ve boşanmaların en önemli nedenleri arasında gösteren aldatmayı yordayan değişkenlerin ortaya konmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Bu noktadan hareketle bu araştırmada beliren yetişkinlerde ve genç yetişkinlerde sosyal medya kullanımının ve ilişki doyumunun aldatmaya yönelik niyeti yordamasındaki rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu araştırmacının, çeşitli sosyal medya hesapları üzerinden ve Facebook'ta yer alan bazı gruplar aracılığı ile ulaştığı evli, nişanlı ya da romantik bir ilişkisi olan 438 yetişkin birey oluşturmaktadır. Katılımcıların 338'i (%77.2) kadın ve 100'ü (%22.8) erkektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veriler "Aldatmaya Yönelik Niyet Ölçeği","Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği - Yetişkin Formu", "İlişki Doyumu Ölçeği" ve "Kişisel Bilgi Formu" ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesi "SPSS 24 for Windows" paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Öncelikle bütün katılımcıların puanların normal dağılım gösterip göstermediği incelenmiştir. Normal dağılımın incelenmesinde çarpıklık ve basıklık katsayıları incelenmiştir. Ardından veriler bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, ve çoklu regresyon analizi kullanılarak incelenmiştir. Etki büyüklüğünün hesaplanmasında Cohen d ve Eta Kare kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların aldatmaya yönelik niyet düzeylerinin cinsiyet, ilişki durumu, üye olunan sosyal medya sitesi sayısı ve COVID-19 pandemisinde sosyal medya kullanım süresine göre farklılık gösterdiği; ancak yaş ve eğitim düzeyine farklılık göstermediği bulunmuştur. Ayrıca araştırmanın sonucunda, sosyal medya kullanımının ve ilişki doyumunun aldatmaya yönelik niyet düzeyini anlamlı olarak yordadığı da bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Aldatmaya yönelik niyet, sosyal medya kullanımı, ilişki doyumunun aldatmaya yönelik niyet düzeyini anlamlı olarak yordadığı da bulunmuştur.