Özet:
Bu araştırma, teknolojinin eğitime entegrasyonu sürecinde Milli Eğitim
Bakanlığı’nın eğitim teknolojileri alanında aldığı kararları ve uygulamalarını
incelemek, bu bağlamda Milli Eğitim sisteminde eğitim teknolojilerinin tarihsel
süreçteki gelişimini analiz etmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden doküman inceleme kullanılmıştır. Milli Eğitim
Bakanlığı’nın eğitim teknolojilerine ait belge ve veriler, Yenilik ve Eğitim
Teknolojileri Genel Müdürlüğü’nün veri tabanında yayımlanmış projeler, Talim
Terbiye Kurulu Başkanlığı veri tabanında yayımlanmış Milli Eğitim Şura
toplantılarında alınan kararlar ve eğitim teknolojileri alanındaki çalışmalar tetkik
edilmiştir.
Türk eğitim tarihi içerisinde klasik eğitim teknolojisi olarak kitap uzun bir
dönem yerini korurken Tanzimat dönemi ile modern eğitim teknolojileri
kullanılmaya başlanmıştır. Tarihsel süreç içerisinde gelişen eğitim teknolojileri Türk
eğitim sisteminde de yerini alırken bunların yerli üretim faaliyetlerine geçilmiştir.
Milli Eğitim Şuralarında alınan kararlarda, eğitimin tüm bileşenlerinde bir
dönüşüm sürecinin olduğu ve teknolojinin eğitimde kullanılmasının gerekliliği
belirtilmektedir. Tarihsel süreç içerisinde gelişen eğitim teknolojilerinin şura
kararlarına da yansıdığı ve bu alanda profesyonelleşmeye yönelik adımlar
atıldığı tespit edilmiştir.
Türkiye’de eğitim teknolojilerinde kullanılan araç-gereçleri incelediğimizde;
görsel araçlar, görsel materyaller, sunum materyalleri, işitsel araçlar, görsel ve işitsel
araçlar, teknoloji destekli araçlar, FATİH projesinde kullanılan araçlar olarak tespit
yapılmıştır.
Türk eğitim sisteminde teknolojinin aktif kullanımını sağlamak amacıyla
gerçekleştirilen projelerin temelde öğrencilerin öğrenimlerine destek olmayı
hedeflediği belirlenmiştir. Projeler vasıtasıyla eğitim öğretim ortamları teknolojik
araç gereçlerle donatılırken aynı zamanda eğitim paydaşlarına yeni teknolojilerle
ilgili eğitimler tertip edilmiştir. Milli Eğitimin eğitim teknolojileri alanındaki
projelerinin, dünyadaki gelişmelere paralel olarak ilerlediği ancak proje
kapsamlarının sınırlı olduğu, Türkiye’deki tüm okullara yansımadığı tespit edilmiştir.