Özet:
Bu araştırmada konuşma kaygısı olan öğrencilerin konuşma kaygılarının azaltılması
ve konuşma becerilerinin geliştirilmesinde tiyatro oyunlarının etkisinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Bu doğrultuda konuşma kaygısı olan 6. sınıf öğrencilerine beş farklı
çocuk tiyatro oyunu izletilmiş, öğrencilerin konuşma becerilerinde ve konuşma kaygı
düzeylerinde anlamlı bir farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Deney grubu
öğrencilerine izletilecek olan çocuk oyunları belirlenirken seçilen oyunların
öğrencilerin yaş grubuna uygun olması, temel dil becerilerini geliştirmeye katkı
sağlayacak düzeyde olması, farklı temalarda yazılmış olması gibi kriterlere dikkat
edilmiştir. Araştırma, karma yöntem araştırma desenlerinden iç içe desen kullanılarak
yapılandırılmıştır. Araştırma ön test – son test denkleştirilmemiş kontrol gruplu yarı
deneysel desenle yürütülmüştür. Araştırmanın nitel verileri, odak grup görüşmesi ve
görüşme metoduyla; nicel verileri, Konuşma Becerisi Kaygı Ölçeği ve Konuşma
Becerisi Değerlendirme Formuyla toplanmıştır. Araştırmanın nitel verileri içerik
analiziyle, nicel verileri ise bir istatistik programıyla analiz edilmiştir. Ön test – son test
denkleştirilmemiş kontrol gruplu yarı deneysel desenle yürütülen çalışmada deney
grubu ve kontrol grubunun Konuşma Becerisi Kaygı Ölçeği ve Konuşma Becerisi
Değerlendirme Formu ön test – son test puanları incelendiğinde deney grubu öğrencileri
lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Odak grup görüşmesi sonucunda 2 tema,
6 kategori, 13 kod; Türkçe dersi öğretmeni ile gerçekleştirilen görüşme sonucunda ise
2 tema, 6 kategori, 21 kod belirlenmiştir.