Abstract:
Bu çalışmada, Türkiye‘de yaşayan Uygur Türkü öğrencilerinin, Türkçe Metinleri
Okumaya Yönelik Tutumları ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki
araştırılmıştır. Araştırma, betimsel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma
kapsamında birden fazla değişken olması ve bu değişkenler arasındaki ilişkinin
incelenmesi araştırmanın ilişkisel tarama modelinde yapılmasını gerektirmiştir.
Araştırmanın evreni Türkiye‘deki TÖMER‘lerde B2 ve C1 seviyesinde eğitim gören
Uygur Türkü öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırma 76 erkek, 28 kız olmak üzere
toplam 104 kişinin katılımıyla yapılmıştır. Araştırmada bulgular ―Kişisel Bilgi
Formu‖, ―Tutum Ölçeği‖ ve bunun yanında ―Okuduğunu Anlama Testi‖ kullanılarak
toplanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular araştırma konusu
doğrultusunda SPSS20 paket programı ile analiz edilmiştir. Demografik bilgiler
doğrultusunda elde edilen sonuçlara Mann – Whitney U Testi ve Kruskal – Wallis H
Testi analizleri yapılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme araçlarından elde edilen
verilerin regresyon analizleri, korelasyon değerleri, betimsel istatistik değerleri
yapılmıştır. Araştırma sonucuna göre, öğrencilerin okuma tutumları cinsiyetlerine
göre anlamlı farklılık göstermiştir. Erkek öğrencilerin Türkçe metinlerin önemini
fark etme düzeylerinin kız öğrencilere göre daha fazla olduğu görülmüştür. Türkçe
metinleri okumaya yönelik tutumları yüksek olanların okuduğunu anlama düzeyleri
daha fazla çıkmıştır. TMOYT ile okuduğunu anlama düzeyleri arasında olumlu zayıf
düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir.