Özet:
Bu çalışmanın amacı Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin Türkiye'deki güncel enerji politikalarına ilişkin yaklaşımlarını belirlemektir. Böylece öğretmenlerin konu hakkındaki görüş ayrılıklarının dersin işlenişine olan muhtemel etkileri ortaya konulacaktır. Amaca yönelik olarak nitel araştırma yaklaşımlarından olgubilim deseni kullanılmıştır. Temel veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış görüşme formu, verilerin çözümlenmesinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2018-2019 Eğitim-öğretim yılında İstanbul ilinin Esenler ve Güngören ilçelerinde görev yapan 13 Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmadan elde edilen temel bulgular şunlardır: 1- Öğretmenlerin enerji sözcüğünü en çok üretim kavramı ile ilişkilendirdiği görülmüştür. 2- Öğretmenlerin %58'i Türkiye'nin güncel enerji politikalarına yönelik olumsuz yaklaşımlar sergilemişlerdir. En fazla olumsuz görüş hidroelektrik santrallere yöneliktir. Öğretmenlerin güncel enerji politikalarına yönelik olumlu yaklaşımlarının ise çoğunlukla yenilenebilir enerji kaynakları ile ilgili olduğu görülür. 3- Öğretmenlerin tamamı her türlü enerji yatırımının çevreye az veya çok zarar verdiğini düşünmektedirler. Ancak enerji politikalarının olumlu çevresel etkilerine değinmemeleri konu hakkında yetersiz bilgi düzeyine işaret etmektedir. 4- Öğretmenlerin %54'ü Türkiye'de nükleer enerji santrallerinin bir an önce kurulması, %38'i ise kesinlikle kurulmaması yönünde görüş ortaya koymuştur. 5- Öğretmenlerin büyük bir kısmı enerji konusunda dışa bağımlılığın önemli bir sorun olduğunu belirtmişlerdir. Genel olarak; yenilenebilir kaynaklarına ilaveten nükleer enerji ile dışa bağımlılığın azaltılabileceğini düşünmektedirler. Ayrıca enerji konusunda dışa bağımlılığı, ülkenin bağımsızlığını tehdit eden önemli bir sorun olarak görmektedirler. 6- Öğretmenler yenilenebilir enerji kaynakları konusunda Türkiye'nin yüksek potansiyeline rağmen, yatırımların yetersiz olduğunu düşünmektedirler. Çalışma sonunda elde edilen bulgular ilgili literatür ile tartışılmış ve konu hakkında bazı öneriler ortaya konulmuştur. Bu öneriler arasında; Sosyal Bilgiler öğretiminde enerji ile ilgili farklı konularda, farklı evren ve örneklemde uygulamalı çalışmalar yaptırılabilir. Enerji ile ilgili konularda toplumun doğru bilgilendirilmesinde Sosyal Bilgiler dersi kullanılabilir.