dc.description.abstract |
Okul öncesi eğitim dönemi, dil gelişimi açısından önemli gelişmelerin yaşandığı kritik
bir süreçtir. Çocukların dil ve konuşma becerisi kazanmasında bireysel ve çevresel
faktörler etkili olmaktadır. Medya, çevresel unsurlardan biri olmakla birlikte, çocuğun
dil gelişiminin şekillenmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Medya ve teknolojinin
gelişmesiyle geleneksel medya yapıları, sosyal medya olarak adlandırılan yeni medya
yapılarına evrilmiştir. YouTube, çocukların en fazla tanıdıkları sosyal medya
platformudur. Model alarak öğrenmenin yoğun olduğu okul öncesi eğitim döneminde;
çocukların etkileşim içerisinde oldukları YouTube yayıncıları tarafından kullanılan
kelime ve kelime kombinasyonları, çocukların dil gelişimleri ve konuşma
alışkanlıkları için örnek teşkil etmektedir. Bu sebeple çalışma; YouTube yayıncılarının,
beş yaş grubundaki çocukların dil gelişimleri ve konuşma alışkanlıkları üzerindeki
etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemi üzerine
kurgulanmıştır. YouTube yayıncılarının beş yaş çocuklarının dil gelişimleri ve
konuşma alışkanlıkları üzerine etkisinin derinlemesine incelenmesi amacıyla yapılan
araştırma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseninde
gerçekleştirilmiştir. Amaçlı örnekleme yönteminin ve maksimum örnekleme
tekniğinin kullanıldığı araştırmada, Kilis ili, merkez ilçesinde yer alan Milli Eğitim
Bakanlığı’na bağlı resmi ana sınıfı ve bağımsız anaokulları, sosyoekonomik
düzeylerine göre sınıflandırılmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okul öncesi eğitim
kurumlarında eğitim gören; düşük, orta ve yüksek sosyoekonomik düzeyde yer alan
toplam 60 çocuk araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırma verileri
araştırmacı tarafından toplanmış, veri toplama aracı olarak; yarı yapılandırılmış
görüşme formu, YouTube güncesi ve drama etkinlik planı kullanılmıştır. Araştırma
verilerinin analizinde içerik analizi yöntemi tercih edilmiştir. Araştırma sonucunda,
YouTube yayıncılarının, çocukların dil gelişimleri ve konuşma alışkanlıkları üzerinde
etkili olduğu, YouTube yayıncıları tarafından kullanılan kelime ve kelime
kombinasyonlarının çocuklar tarafından hatırlandığı ve günlük yaşamda kullanıldığı
sonucuna ulaşılmıştır. |
en_US |