dc.contributor.author |
Uzun, Gizem
|
|
dc.date.accessioned |
2022-03-03T08:13:38Z |
|
dc.date.available |
2022-03-03T08:13:38Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12546 |
|
dc.description |
Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020 |
en_US |
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı kişiselleştirilmiş metinlerin okuduğunu anlama ve okuma metnine
ilişkin tutum üzerindeki etkisini incelemektedir. Araştırmada ön test – son test kontrol gruplu
deneysel desen yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, İstanbul ilinin Avcılar ve
Büyükçekmece ilçelerine bağlı özel ilkokulda okuyan 3. Sınıf öğrencileridir. Bu evrende amaçlı
örnekleme tekniklerinden tesadüfi örnekleme tekniği kullanılarak 106 öğrenci seçilmiştir.
Araştırmada öğrencilerin okuduğunu anlama durumlarını tespit etmek için dört farklı ölçme
aracı kullanılmıştır. Yüzeysel anlam kurmayı ölçmek amacıyla çoktan seçmeli test
kullanılmıştır. Hatırlamayı ölçmeye yönelik kısa cevaplı sorular, okuma sürecinde okuduğunu
anlamayı ölçmek amacıyla hazırlanan bir boşluk doldurma testi kullanılmıştır. Derinlemesine
anlam kurmayı ölçmek için cevabı açıkça metinde geçmeyen, 5 yorumlamaya (derinlemesine
anlam kurmaya/çıkarım yapmaya) dayalı açık uçlu soru kullanılmıştır. Son test çalışma grubu
için orijinal bir metin ve kişiselleştirilmiş bir metin hazırlanmıştır. Bu metinler okunduktan
sonra 24 yorumlamaya (derinlemesine anlam kurmaya/çıkarım yapmaya) dayalı açık uçlu soru
kullanılmıştır. Uygulamalar sınıf öğretmenleri tarafından sınıf ortamında yapılmıştır. Ön testte
deney ve kontrol gruplarına okumaya ilişkin tutum ölçeği, baş aşağı fareler metni, kasabanın
kahramanı metni, çoktan seçmeli test ve metne karşı tutum anketi uygulanmıştır. Son testte ise
kontrol grubuna kişiselleştirilmemiş (orijinal) metin okutulmuştur. Orijinal metin ile ilgili açık
uçlu sorular sorulmuş ve metne ilişkin tutum anketi uygulanmıştır. Deney grubuna
kişiselleştirilmiş metin okutulmuştur. Kişiselleştirilmiş metin ile ilgili açık uçlu sorular
sorulmuştur. Bir hafta sonra her iki gruba da hatırlamalarını ölçmek amacıyla aynı sorular tekrar
sorulmuştur. Uygulamalar sonucunda elde edilen verilerin analizinde t-testi kullanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda kişiselleştirilmiş metni okuyan öğrencilerin, kişiselleştirilmemiş
(orijinal) metin okuyan öğrencilere göre metne karşı geliştirdikleri olumlu tutumların daha fazla
olduğu gözlemlenmiştir. Kişiselleştirilmiş metin okuyan öğrencilerin, kişiselleştirilmemiş
(orijinal) metin okuyan öğrencilere göre metini daha iyi anladıkları ve kişiselleştirilmiş metin
okuyan öğrencilerin orijinal (kişiselleştirilmemiş) metin okuyan öğrencilere göre metni daha
iyi hatırladıkları sonucuna ulaşılmıştır. |
en_US |
dc.language.iso |
tr |
en_US |
dc.subject |
Okuma ve okuma türleri |
en_US |
dc.subject |
Okuduğunu anlama |
en_US |
dc.subject |
Kişiselleştirilmiş öğrenme ve kişiselleştirilmiş metinler |
en_US |
dc.title |
İlkokul 3. Sınıf düzeyinde kişiselleştirilmiş metinlerin okuduğunu anlama ve okuma metnine ilişkin tutum üzerine etkisi |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |