YTÜ DSpace Kurumsal Arşivi

İlkokul 3. Sınıf düzeyinde kişiselleştirilmiş metinlerin okuduğunu anlama ve okuma metnine ilişkin tutum üzerine etkisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Uzun, Gizem
dc.date.accessioned 2022-03-03T08:13:38Z
dc.date.available 2022-03-03T08:13:38Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12546
dc.description Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020 en_US
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı kişiselleştirilmiş metinlerin okuduğunu anlama ve okuma metnine ilişkin tutum üzerindeki etkisini incelemektedir. Araştırmada ön test – son test kontrol gruplu deneysel desen yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, İstanbul ilinin Avcılar ve Büyükçekmece ilçelerine bağlı özel ilkokulda okuyan 3. Sınıf öğrencileridir. Bu evrende amaçlı örnekleme tekniklerinden tesadüfi örnekleme tekniği kullanılarak 106 öğrenci seçilmiştir. Araştırmada öğrencilerin okuduğunu anlama durumlarını tespit etmek için dört farklı ölçme aracı kullanılmıştır. Yüzeysel anlam kurmayı ölçmek amacıyla çoktan seçmeli test kullanılmıştır. Hatırlamayı ölçmeye yönelik kısa cevaplı sorular, okuma sürecinde okuduğunu anlamayı ölçmek amacıyla hazırlanan bir boşluk doldurma testi kullanılmıştır. Derinlemesine anlam kurmayı ölçmek için cevabı açıkça metinde geçmeyen, 5 yorumlamaya (derinlemesine anlam kurmaya/çıkarım yapmaya) dayalı açık uçlu soru kullanılmıştır. Son test çalışma grubu için orijinal bir metin ve kişiselleştirilmiş bir metin hazırlanmıştır. Bu metinler okunduktan sonra 24 yorumlamaya (derinlemesine anlam kurmaya/çıkarım yapmaya) dayalı açık uçlu soru kullanılmıştır. Uygulamalar sınıf öğretmenleri tarafından sınıf ortamında yapılmıştır. Ön testte deney ve kontrol gruplarına okumaya ilişkin tutum ölçeği, baş aşağı fareler metni, kasabanın kahramanı metni, çoktan seçmeli test ve metne karşı tutum anketi uygulanmıştır. Son testte ise kontrol grubuna kişiselleştirilmemiş (orijinal) metin okutulmuştur. Orijinal metin ile ilgili açık uçlu sorular sorulmuş ve metne ilişkin tutum anketi uygulanmıştır. Deney grubuna kişiselleştirilmiş metin okutulmuştur. Kişiselleştirilmiş metin ile ilgili açık uçlu sorular sorulmuştur. Bir hafta sonra her iki gruba da hatırlamalarını ölçmek amacıyla aynı sorular tekrar sorulmuştur. Uygulamalar sonucunda elde edilen verilerin analizinde t-testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda kişiselleştirilmiş metni okuyan öğrencilerin, kişiselleştirilmemiş (orijinal) metin okuyan öğrencilere göre metne karşı geliştirdikleri olumlu tutumların daha fazla olduğu gözlemlenmiştir. Kişiselleştirilmiş metin okuyan öğrencilerin, kişiselleştirilmemiş (orijinal) metin okuyan öğrencilere göre metini daha iyi anladıkları ve kişiselleştirilmiş metin okuyan öğrencilerin orijinal (kişiselleştirilmemiş) metin okuyan öğrencilere göre metni daha iyi hatırladıkları sonucuna ulaşılmıştır. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.subject Okuma ve okuma türleri en_US
dc.subject Okuduğunu anlama en_US
dc.subject Kişiselleştirilmiş öğrenme ve kişiselleştirilmiş metinler en_US
dc.title İlkokul 3. Sınıf düzeyinde kişiselleştirilmiş metinlerin okuduğunu anlama ve okuma metnine ilişkin tutum üzerine etkisi en_US
dc.type Thesis en_US


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster