dc.description.abstract |
21. yüzyılla birlikte teknolojik gelişmeler eğitimde kendine yer bulmuş ve zamanla kullanım alanını genişletmiştir. Dünya'nın birçok yerinde yaygın olarak uygulanan geçerliliğini ve etkililiğini koruyan ve okul öncesi eğitim yaklaşımlarından biri olan Montessori eğitiminde de kendini göstermiştir. Araştırma Montessori eğitim yaklaşımını uygulayan ve değerlendirme aracı olarak bir dijital değerlendirme aracı kullanan Montessori eğitmenlerinin, kullandıkları dijital değerlendirme aracına yönelik deneyimlerini ve bu deneyimlerine yönelik görüşlerinin tespit edilmesini amaçlamaktadır. Bu amaç kapsamında çalışma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik araştırma deseninde tasarlanmıştır. Fenomenolojik araştırma, katılımcıların fenomen hakkındaki bilgi, algı, deneyim ve hislerini somutlaştırabilmek için kullanılmaktadır. Bu araştırma kapsamında fenomen, Montessori eğitimi veren okullardaki Montessori eğitmenlerinin kullandıkları dijital değerlendirme araçları olarak belirlenmiştir. Çalışma grubunu 3'ü Barcelona'daki ve 11'i İstanbul ilindeki resmi ve özel bir Montessori okulunda çalışan 14 Montessori eğitmeni oluşturmuştur. Katılımcılar "ölçüt örnekleme" yöntemi ile belirlenmiş olup, ölçüt olarak eğitmenlerin Montessori eğitimi alması ve bir erken çocukluk eğitimi sınıfında dijital değerlendirme aracını kullanması olarak belirlenmiştir. Araştırmanın veri toplama araçlarını, kişisel bilgi formu ve araştırmacı tarafından Montessori eğitmenleri ile online görüşme sistemleri aracılığıyla yapılan bireysel görüşmeler oluşturmuştur. Bu görüşmeler sonucunda elde edilen veriler analiz edildiğinde bir fenomen olarak ele alınan dijital değerlendirme araçları araştırmaya katılan Montessori eğitmenleri tarafından farklı boyutlar ile ilişkilendirildiği görülmüştür. Bu boyutlar "kullanım kolaylığı ve gerekliliği", "veli", "Montessori eğitimi" olmuştur. Ayrıca Montessori eğitmenlerinin dijital değerlendirme aracının dışında kendi kullandıkları araçlara yönelik değerlendirmeler yaptığı tespit edilmiştir. Eğitmenlerin dijital değerlendirme aracına yönelik algılarını bütüncül olarak ortaya çıkarabilmek amacıyla dijital olmayan değerlendirme araçları boyutu da çalışmada incelenmiştir. Çalışma sonucunda dört tema ve temalara ilişkin on altı alt tema oluşturulmuştur. Elde edilen bulgular alan yazın kapsamında tartışılmıştır. |
en_US |