dc.description.abstract |
Bu araştırmada, ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin kesir çeşitlerine ve birim kesre yönelik
kullandıkları temsiller ve modelleme performansları araştırılmıştır. Araştırmada
betimsel araştırma türlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi
249 ilkokul 4. Sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı
tarafından geliştirilen ‘Kesir Temsilleri Formu’ ve ‘Kesir Modelleme Formu’ olmak
üzere açık uçlu iki anket formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel ve
içerik analiz yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre,
öğrencilerin basit, bileşik, tam sayılı ve birim kesri ifade etmede en fazla tercih ettiği
temsiller sırasıyla görsel, sembolik ve sözel olduğu görülmektedir. Alan/bölge
modeli öğrencilerin en fazla tercih ettiği görsel temsildir. Alan/bölge modelinde
öğrenciler genellikle dikdörtgen geometrik şeklini kullanmaktadır. Basit ve birim
kesirde üç tür kesir modeli de kullanılırken, bileşik ve tam sayılı kesirde küme
modeli kullanılmamıştır. Öğrencilerin sembolik temsilleri genellikle doğru kullandığı
fakat bazı öğrencilerin kesir kavramlarını karıştırdığı görülmektedir. Öğrenciler sözel
temsillerinde genel olarak formal kesir tanımları kullanmaktadır. Öğrencilerin
modelleme performanslarına bakıldığında, genel olarak başarısız oldukları sonucu
ortaya çıkmaktadır. Öğrencilerin en başarılı olduğu kesir türü basit kesir iken, en
başarısız oldukları kesir türü tam sayılı kesirdir. Öğrencilerin performans
durumlarındaki yanlış cevapları incelendiğinde çeşitli hatalar yaptığı görülmektedir.
Bu hatalardan bazıları, pay ile payda kavramını karıştırma, bütünü eş parçalara
ayıramama ve kesir çeşitlerini birbirinin yerine kullanmadır. |
en_US |