Abstract:
Uygulamalarının sonuçları dolayısı ile, psikolojik güçlendirme, işveren markası ve
algılanan örgütsel destek kavramları son yıllarda firmaların ve araştırmacıların
dikkatini çekmektedir ve bu kavramların birbirleri ile ve diğer değişkenler ile olan
ilişkisi deneysel çalışmalar ile keşfedilmeye çalışılmaktadır.
Çalışmada incelenen yazında yönetim inovasyonu uygulamalarında görülen psikolojik
güçlendirme uygulamalarının, taklit edilmesinin zor olması nedeni ile firmalar için
sürdürülebilir bir rekabet avantajı sağladığı, bu uygulamaların çalışanların
performansını arttırırken, iş gücü devir hızını azalttığı aktarılmaktadır. Bu sonuçlar
işveren markası aktivitelerinin sonuçları ile benzerlik göstermektedir. Bu çalışmada
uygulama sonuçlarının birbirine olan benzerliğinden yola çıkılarak psikolojik
güçlendirme uygulamaları ile işveren markası çekiciliği ilişkisi keşfedilmeye
çalışılırken, bu ilişkide etkisi bulunabileceği varsayımı ile algılanan örgütsel desteğin
aracı rolü de incelenmektedir.
Psikolojik güçlendirmenin alt boyutları etki, anlamlılık, özerklik ve yeterlilik ile
işveren markası çekiciliğinin alt boyutları olan gelişim, fayda, başvuru değeri ile
sosyal ve ekonomik değer ve algılanan örgütsel destek kavramları arasındaki ilişkilerin
tespit edilmesi amacıyla bankacılık sektöründen rastgele seçilen 405 çalışan ile
uygulanan anket çalışmasının sonuçları psikolojik güçlendirme alt boyutları etki,
anlamlılık, özerklik ve yeterlilik ile işveren markası çekiciliğinin alt boyutlarından
sosyal, gelişim, fayda, başvuru değeri ve ekonomik değer arasında pozitif bir ilişki
olduğunu doğrularken, psikolojik güçlendirme alt boyutları etki, anlamlılık, özerklik
ve yeterlilik ile işveren markası çekiciliğinin alt boyutlarından sosyal, ekonomik,
başvuru, fayda ve gelişim değerleri ilişkisinde algılanan örgütsel desteğin kısmi aracı
rolü bulunduğunu ortaya koymaktadır.