Abstract:
Türk Edebiyatında Osmanlı medeniyetinin payitahtı olarak İstanbul’un her
zaman yeri olmuştur. Ancak Divan Edebiyatı döneminde İstanbul’un edebî eserler
içindeki varlığı kısıtlıdır. Tanzimat Döneminde Batı edebiyatlarından Türk
edebiyatına giren yeni edebî türlerin başında da roman gelir. Roman türünün başlıca
özelliklerinden biri mekânın işlevsel olarak kullanılmasıdır. Yazılı edebiyatın İstanbul
merkezli olması roman türünün Türk edebiyatında gelişmeye başlamasıyla birlikte
İstanbul’un Türk romanında başlıca mekân olarak yer almasına neden olmuştur.
Refik Halid Karay, İstanbul’da doğmuş, büyümüş -hayatının iki döneminde
ayrı kalsa da- burada vefat etmiştir. İstanbul’un en sıkıntılı, değişim ve dönüşüme tabii
olduğu dönemlerine şahitlik etmiştir. Ayrıca bunları eserlerinde -özellikle
romanlarında- dile getirmiştir. Bu bağlamda onun romanlarında İstanbul'a ilişkin
kullandığı kültürel, sosyal, tarihi, coğrafi bilgiler bize belirli bir dönem İstanbul'u bir
romancının içeriden bir bakışla yansıtması açısından önem taşımaktadır.
Sadece İstanbul’un değil, bütünüyle Türk toplumunun büyük bir dönüşüm
geçirdiği sürecin tanığı olarak Refik Halid Karay'ın romanlarında bu değişim ve
dönüşümün öncü mekânı olan İstanbul’un ele alınıp incelenmesi önem taşımaktadır.
Bu çalışma bu amaçla ortaya çıkmıştır. Bu itibarla Refik Halid Karay'ın İstanbul'un
Bir Yüzü (1917), Yezidin Kızı (1937), Çete (1939), Sürgün (1941), Anahtar (1947),
Nilgün (1950-1952), 2000 Yılın Sevgilisi (1954), İki Cisimli Kadın (1955), Bu, Bizim
Hayatımız (1950), Yer Altında Dünya Var (1953), Dişi Örümcek (1953), Bugünün
Saraylısı (1954), Kadınlar Tekkesi (1956), Karlı Dağdaki Ateş (1956), Dört Yapraklı
Yonca (1957), Sonuncu Kadeh (1965), Yerini Seven Fidan (1977), Yüzen Bahçe
(1981), Ekmek Elden Su Gölden (1980), Ayın On Dördü (1980) başlıklı çalışmamıza
temel olan romanları kronolojik olarak incelenmiştir. Buna karşın okunan yirmi
romanından sadece üç romanında (İki Cisimli Kadın, Karlı Dağdaki Ateş ve Yüzen
Bahçe) İstanbul'a dair herhangi bir bilgiye ulaşılamamıştır. Bu üç romanda İstanbul
sadece yer ismi olarak kullanılmıştır, genel olarak İstanbul veya ilçeleriyle ilgili
herhangi bir simgesel değer tespit edilememiştir. Romanlardan alınan bilgiler/
alıntılar, aynı zamanda romanların isimleri mevzubahis baskıdaki imla özellikleriyle
aynen alınmış, günümüz imla özelliklerine göre değiştirilmemiştir.
“Refik Halid Karay'ın Romanlarında İstanbul” başlıklı tez çalışmamız giriş
ve sonuç bölümleri haricinde iki bölümden oluşmaktadır. Girişte Refik Halid Karay'ın
hayatına kısaca değinilmiştir. İkinci bölümde İstanbul’un doğal ve toplumsal
coğrafyasının muhtevası olabilecek Boğaziçi, Üsküdar, İstanbul kışlarından
manzaralar ele alınmıştır. Ayrıca İstanbul semtleri ve toplumsal dokusu, İstanbullu
tipleri, İstanbul karşısında diğer bölgeler, tarihi mekânlar, Eski İstanbul’da konak ve
yalı hayatı incelenmiştir. Üçüncü bölümde “Mondros Mütarekesi Öncesi-Sonrası ve
Yakın Dönem İstanbul'u” başlığı altında II. Abdülhamid devrinden 1940’lı yıllara
İstanbul, I. Dünya Savaşı dönemi İstanbul'u, sığınılacak bir yurt olarak İstanbul, Tek
Parti dönemi İstanbul'u ele alınmıştır