Abstract:
Bu araştırmanın temel amacı eğitim fakültelerinde EPÖ alanında görev yapan eğitim
bilimcilerin yapılandırmacılıkla ilgili görüşlerini ortaya koymaktır. Sonuçların,
gerçeği bütüncül ve zengin bir çerçevede yansıtabilmesi için yöntembilim yaklaşımı
olarak nicel ve nitel verilerin bütünleştirildiği karma yöntem kullanılmıştır. Önce nitel
yöntemle ayrıntılı bilgiler toplanmış, daha sonra bu bilgilere dayalı olarak nicel
yöntemde kullanılan veri toplama aracı geliştirilerek, alandaki öğretim üyelerinin bu
görüşleri destekleyip desteklemediği belirlenmiştir. Nitel boyut, olgu bilim, nicel
boyut ise tarama deseni kapsamında yürütülmüştür. Nitel boyutta farklı
üniversitelerden 11 öğretim üyesi katılımcı olarak yer alırken, nicel boyutta
Türkiye’deki 52 üniversiteden EPÖ alanındaki toplam 112 (evrenin % 33’ü) öğretim
üyesi örneklemde yer almıştır. Araştırmanın nitel boyutunda yarı yapılandırılmış
görüşme formu, nicel boyutunda ise görüş listesi veri toplama aracı olarak
kullanılmıştır. Nitel veriler araştırmacı tarafından yüz yüze görüşmelerle toplanırken
nicel veriler internet ortamında online bir yazılım kullanılarak toplanmıştır. Elde
edilen bulgular; öğretim üyelerinin yapılandırmacılığı hem bir öğrenme kuramı hem
de bir eğitim felsefesi olarak algıladıkları, tüm unsurlarıyla birlikte ele alındığında
öğretim üyelerinin yapılandırmacılığı tam olarak uygulayamadıkları ancak
yapılandırmacılığı temsil eden bazı uygulamalara yer vermeye çalıştıkları yönündedir.
Eğitim bilimciler yapılandırmacılıkla ilgili hem anlayış hem de sitemle ilgili ciddi
sorunlara işaret etmekte, YÖK ve MEB’e yönelik sistemsel dönüşümlere işaret eden
öneriler getirmektedirler. Ayrıca nitel bulgulardan çıkan bu görüş ve öneriler alandaki
diğer öğretim üyeleri tarafından da büyük ölçüde desteklenmektedir.