Abstract:
Bu çalışmanın temel amacı, Okul A’da uygulanan Abitur programını Eisner’ın (1998) Eğitsel Uzmanlık ve Eleştiri Program Değerlendirme Modelini kullanarak, okulda çalışan Yönetici, Öğretmen, Öğrenci, Veli ve Mezun görüşlerini ortaya koyarak değerlendirmektir. Programın genel özelliklerinin betimlenmesi, programla ilgili yaşam deneyimlerinin açıklanması, programın değerlendirme biçiminin ve eğitsel değerinin ortaya koyulması ve temalaştırma amaçlanmaktadır. Bu araştırma, Durum Çalışması olarak desenlenmiş nitel bir çalışmadır. Devlet okulu statüsünde olan, Okul A’da uygulanan Abitur programının değerlendirilmesinde İç İçe Geçmiş Tek Durum Deseni kullanılmıştır. Çalışma kapsamında 22 kişi ile Bireysel Görüşme, 8 Kişi ile Odak Grup Görüşmeleri yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu oluşturulurken Amaçlı Örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Araştırma verileri Bireysel ve Odak Grup görüşmeleri, araştırmacı tarafından hazırlanan Gözlem Formu ve Doküman Analizi aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma bulguları; Abitur programının genel özelliklerinin betimlenmesi, Abitur programına ilişkin yaşam deneyimlerinin açıklanması, Abitur programının eğitim sürecine kattığı eğitsel değer olmak üzere üç başlık altında ele alınmıştır. Araştırma bulgularının incelenmesi sonucunda; Programın Genel Özellikleri, Programın Eğitim Öğretim Süreci, Programın Sorun Alanları, Programın Eğitsel Değeri, Programa Kurum Kültürünün Etkisi olmak üzere beş temaya ulaşılmıştır. Araştırma; Abitur’un yazılı sözlü iki aşamadan oluşan zor bir sınav olduğu, üniversite eğitimine hazırbulunuşluluğu belirlediği, öğrenciye derin bir genel eğitim verirken, bir düşünce sistemi de kazandırdığı, uygulamada etkin dil becerileri gerektirdiği, grup çalışması, sunum yapma ve aktif katılım yöntemlerinin yoğun olarak kullanıldığı, teknolojinin sınırlı olarak kullanıldığı, geleneksel ve öğretmen yapısı materyaller kullanıldığı, yazılı sözlü akademik becerilerin süreç odaklı olarak değerlendirildiği, yabancı dil öğrenme güçlüğü, Abitur programına uyum sorunu, yönlendirme eksikliği, öğretmen eksikliği, değişikliği, yeterliliği, öğrencinin iki eğitim sistem arasında bocalaması, burs imkanlarının yetersizliği ve beyin göçü sorunlarının yaşandığı, Abitur programının sınav başarısından çok anlamaya ve bilgiyi kullanmaya yönelik olduğu, ön öğrenmeleri yeterli, çalışma disiplini kazanmış, homojen öğrenci yapısı, velilerin eğitimli olması, öğrenciyi sürekli desteklemesi, kurumdaki öğrenme ve dayanışma kültürünün öğrenci başarısına olumlu etki yaptığı sonuçlarına ulaşmıştır.