Özet:
Bu araştırmanın temel amacı Türkiye'deki İngiliz Dili Eğitimi lisans programlarının paydaş görüşleri ve doküman analizi ile değerlendirilmesidir. Araştırmada, İngiliz Dili Eğitimi lisans programları mevcut durum ve gerçekliğini tüm yönleriyle, zengin ve çeşitli bir örneklem ve bütüncül bir yaklaşımla ortaya koyabilmek için nicel ve nitel veri toplama ve analiz süreçlerinin bir arada yürütüldüğü karma yöntem kullanılmıştır. Programlarda öğrenim gören öğrencilere uygulanan anket çalışması ile nicel veriler toplanmış ve analiz edilmiştir. Elde edilen nicel bulgular, anketin açık uçlu son bölümü ile toplanan nitel verilere uygulanan içerik analizi ile ulaşılan bulgularla karşılaştırmalı olarak analiz edilmiş, açıklanmış ve desteklenmiştir. Öğrenci görüşlerine yönelik olarak elde edilen bulgular daha derin araştırma ve açıklama ihtiyacı doğurmuş, bu bulguları farklı paydaş görüşleri ve doküman analizi bulguları ile de karşılaştırmak, doğrulamak ve desteklemek amacı ile program değerlendirmesine yönelik olarak öğretim elemanları ve mezun görüşmeleri ve doküman analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel veriler araştırmacı tarafından yüz yüze uygulanan öğrenci anketleri ile toplanırken nitel veriler ise birebir ve yüz yüze gerçekleştirilen öğretim elemanı ve mezun görüşmeleri ve ulaşılabilen program dokümanları ile toplanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda İstanbul ilindeki üçü devlet üçü vakıf olmak üzere altı farklı üniversitenin İngiliz Dili Eğitimi lisans programlarında, 2018-2019 akademik yılında öğrenim gören 191 üçüncü, 192 dördüncü sınıf olmak üzere toplamda 383 öğrenci program değerlendirme anketine katılmıştır. Nitel boyutunda ise aynı üniversitelerde görev yapan 15 öğretim elemanının ve 13 program mezununun program değerlendirmeye yönelik görüşleri alınmış ve programa ilişkin ulaşılabilen dokümanlar incelenmiştir. Programların güçlü ve zayıf yönlerine yönelik olarak elde edilen bulgular; İngiliz Dili Eğitimi lisans programlarının, program bileşenleri, öğretim, öğretmenlik uygulamaları, staj programı, öğretim elemanlarının niceliksel ve mesleki yeterliliği, öğrenci sayıları, algı ve dil düzeyleri ve programın sağladığı fiziksel ve eğitsel imkanlar yönleri ile yetersiz olduğu yönünde olup ciddi sorunlara işaret etmektedir. Paydaşların programı geliştirme önerilerine yönelik olarak elde edilen bulgular, İngiliz Dili Eğitimi lisans programlarının psikolojik ve felsefi temelleri açısından, YÖK ve program geliştirme ve konu alanı uzmanları tarafından yeniden süzgeçten geçirilmesi, değerlendirilmesi ve sistemsel bir dönüşüme tabi tutulmasına işaret eden öneriler getirmektedir. Ayrıca program paydaşlarının görüş ve önerileri ve doküman analizi ile ulaşılan tüm nicel ve nitel bulgular birbirini büyük ölçüde destekler niteliktedir.