Özet:
Oyunlar insanlık tarihi boyunca hep var olmuş ve günlük hayatın bir parçası haline
gelmiştir. Son yıllarda gelişen teknoloji ile beraber bireylerin oyun anlayışları
şekillenmiş, fiziki oyunlardan teknolojik oyunlara doğru bir geçiş sürecine girilmiştir.
Oyunların hayatın tüm boyutlarında büyük oranda yer alması ve ekonomik boyutu yeni
arayışlara yönlendirmiş ve oyunlaştırma ifadesi ortaya çıkmıştır. Oyunlaştırma, çıkış
noktası oyun olmayan sistemlerde oyun ögelerinden parçalar kullanarak kişinin ilgi ve
motivasyonu üzerinde olumlu bir etki yaratıp kişiyi ortama katmayı, bir problemi
çözmeyi veya var olan durumu iyileştirmeyi hedeflemektedir.
Oyunlaştırma ifadesinin oluşması ile beraber kısa sürede büyük bir ilgi ve beklenti
oluşmuştur. Bu ilgi ve beklenti, eğitim alanında oyunlaştırma kavramının ortaya çıkışını
beraberinde getirmiştir. Yapılan araştırmalarda eğitimde oyunlaştırmanın kullanımı ile
olumlu sonuçlara ulaşılacağına dair düşüncelerin yer aldığı ve bu düşünceleri
destekleyen sonuçlara ulaşıldığı görülmüştür.
Bu çalışmada, oyun ve oyunlaştırmanın gelişimsel süreci ile oyunlaştırmada yer alan
önemli kavramlar üzerinde durulmuştur. Örnek oyunlaştırma uygulamaları ve ilgili
araştırmalar da incelenerek oyunlaştırma ilkelerine uygun bir sınıf içi yazılım ile beraber
bir kuramsal ölçek formu geliştirilmiştir. Yazılım geliştirme süreci, 2 ana başlık
üzerinden gerçekleştirilmiş ve ekran görüntüleri ile birlikte açıklamalara yer verilmiştir.
Ölçek geliştirme sürecinde ise, 32 aday maddeden oluşan bir ölçek hazırlanmıştır. Ölçek
kapsam geçerliği için 36 uzmana sunularak değerlendirilmiş ve bir madde kapsam
geçerlik oranı, başka bir madde de uzman görüşü ile çıkarılmıştır. Yapılan
değerlendirmelerde ölçeğin kapsam geçerliğinin istatiksel olarak anlamlı olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Ölçek 30 maddelik 5’li likert formuna getirilerek son halini almış
ve yazılımı değerlendirmek için 11 uzmandan görüş alınmıştır. Değerlendirmeler
sonucunda ortalama puan ve cronbach alfa değerleri yorumlanmıştır. Cronbach alfa
değerlerine bakıldığında ölçeğin güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ortalama
puana bakıldığında oyunlaştırma yazılımının, oyunlaştırma tasarım süreci ve
oyunlaştırma modelinde yer alan ögeler açısından başarılı bir şekilde geliştirildiği
görülmüştür.