Özet:
Toplam Verimli Bakımın çıkışıyla, "iyi çalışma deneyimleri, takım çalışması ve sürekli iyileştirmenin bir kombinasyonu aracılığıyla, üretim ve bakım fonksiyonlarını bir araya getirmek" amaçlanmıştır. İlk kez, 1971 yılında, Japonya'da, Japon Firma Balam Enstitüsü tararından geliştirilen, Toplam Verimli Bakım, Toplam Kalite Yönetimi kavramından sıfır üretim hatası düşüncesini alıp, bunu, hedefin, sıfır arıza ve minimal üretim kayıplarına sahip olmak olduğu ekipmanlara uygulayan bir kavramdır. Toplam Verimli Bakım terimi ilk olarak 1960'lann sonunda, Toyota' mn elektrik parçalarmm tedarikçisi olan Nippondenso firması tarafından kullanılmıştır. Nakajima, Toplam Verimli Bakımı "tüm çalışanlar tarafından, küçük grup faaliyetleri aracılığıyla gerçekleştirilen verimli bakım" olarak tanımlar. Toplam Verimli Bakımın temel prensibi sıfır-kayıplı firma vizyonunun gerçekleştirilmesidir. Bu da, sıfır hatalı üretimi, ekipmanda sıfır arızayı ve dönüşüm sürecini işleten insanlar için sıfır kazayı içermektedir. Toplam Verimli Bakımın temel felsefesi, insanları geliştirmek endüstriyel ekipmanları geliştirmek ve bir bütün olarak işletmeyi geliştirmektir. TVB'nin hedefleri, rollerin en iyi kombinasyonunu bulmak, işyerinin toplam kalitesini arttırmak, nesneleri görme ve düşünme yolunu değiştirmek ve her bir arıza ve hatayı bir utanç kaynağı olarak görmektir. Toplam Verimli Bakım, altı önemli faaliyeti içerir. Bunlardan ilki, altı büyük kaybı giderilmesidir. Bu kayıplar, arıza kayıpları, kurma ve ayar kayıpları, atıl çalışma ve küçük duruş kayıpları, azalan hız kayıpları, kalite hataları ve yeniden çalıştırmalar ve başlatma/verim kayıplarıdır. Arıza kayıpları, altı büyük kayıp içinde en çok rastlananıdır. İki türü vardır: aralıklı olarak meydana gelen ve kronik kayıplar. Toplam Verimli Bakımın diğer faaliyetleri ise, plânlı bakım, otonom bakım, önleyici mühendislik faaliyetleri, imalâtı kolay ürün tasarımı ve en son olarak da çalışmaların eğitim ile desteklenmesidir. Toplam Verimli Bakımın en göze çarpan özelliği, küçük grup faaliyetlerine tüm firma çapında katılım sağlanarak gerçekleştirilmesidir.Toplam Verimli Bakım faaliyetleri gönüllü değildir, ancak çalışanların günlük işlerinin bir parçasıdır. Eğer insanlar Toplam Verimli Bakımın onların şirketlerine nasıl yardımcı olduğunu tam olarak anlamazsa, Toplam Verimli Bakım uygulaması odağım ve yönünü kaybedecektir. Toplam Verimli Bakını etkinliğini ölçme, şirketin Toplam Verimli Bakımı çabasını raymda tutmak için gereklidir. Uzun ve sürekli süreçler uygulandığında, Toplam Verimli Bakım faaliyetleri anlık sonuçlar verir. Toplam Verimli Bakım etkinliğinin ölçülmesinde aşağıdaki önerileri dikkate almak gerekir.Toplam Verimli Bakımın etkMiğinin ölçülmesinde kullanılan göstergeler, yönetim, firma etkinliği, kalite ve enerji kazancı, bakım ve sağlık, güvenlik ve çevre göstergeleridir. Bu çalışmada, Toplam Verimli Bakım kavramı incelenmiş ve uygulanabilirliğini göstermek üzere Brisa Bridgestone Lastik Sanayi ve Ticaret A.Ş., Ford Otosan A.Ş. ve Beko Elektronik A.Ş. seçilmiştir.