Özet:
Bu araştırmada, rehberlik ve araştırma merkezi personelinin, sınıflarında kaynaştırma
öğrencisi bulunan ilkokul sınıf öğretmenlerinin ve matematik becerilerinde
yetersizlik yaşadığı için kaynaştırma eğitimi alan öğrencilerin velilerinin, RAM’daki
eğitsel değerlendirme ve tanılama süreçlerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini RAM’da çalışan 7 personel, matematik
becerilerini kazanmada yetersizlik yaşadığı için RAM'a öğrenci yönlendiren 7 sınıf
öğretmeni ve çocukları ilkokul çağında olan ve matematiksel becerileri kazanmada
yetersizlik yaşaması sebebiyle RAM'dan hizmet alan 7 veli oluşturmaktadır. Veri
toplama tekniği olarak “yarı yapılandırılmış görüşme tekniği” kullanılmıştır. Yapılan
görüşmelerde, örneklemdeki kişilere; ilk belirleme aşamasından başlayarak,
gönderme öncesi süreç, gönderme, ayrıntılı değerlendirme, özel eğitim hizmetleri
için uygunluğuna karar verme, yerleştirme, BEP hazırlama, uygulama ile
değerlendirme-izleme gibi aşamalardan oluşan sorular yöneltilmiştir. Araştırmada
elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda,
RAM personelinin, eğitsel değerlendirme ve tanılama sürecinde, RAM’lardaki iş
yoğunluğu, personel yetersizliği ve fiziksel şartların yetersiz olması gibi sebeplerle
sorunlar yaşadığı görülmüştür. Sınıf öğretmenleri ile yapılan görüşmelerde,
öğrencilerin en çok soyut kavramları öğrenmede zorluk yaşadıkları, öğretmenlerin bu
öğrencilerle ilgili özel çalışmalar yaptıkları ve özel materyaller kullandıkları
görülmüştür. Velilerin, yöneltilen sorulara verdikleri cevaplarda, çocuklarının
matematik becerilerini kazanmada yetersizlik yaşadığı söylendiğinde üzülme, endişe
ve korku gibi tepkiler verdiği ifade edilmiştir. Ayrıca veliler bu süreçte kendilerine
sınıf öğretmenlerinin ve rehberlik öğretmenlerinin yardımcı olduğunu, RAM’ın
çalışmalarından ise genel olarak memnun olduklarını belirtmişlerdir. Yine bu
çalışmada, RAM personelinin, sınıf öğretmenlerinin ve velilerin özel eğitim ile ilgili
bazı çalışmalar yaptıkları görülmüştür. Bu çalışmaların niteliklerin arttırılması ve
tüm bu paydaşların iş birliği içinde çalışmalarının sağlanması için RAM’lara ve okul
idarelerine eğitim faaliyetleri düzenlemeleri, Bakanlığa ise yasal düzenlemeler
yapması önerilmiştir.