Özet:
Bu araştırmada, matematiksel oyunların kullanımının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin
matematik dersine karşı olan tutumlarına ve metaforik algılarına etkisi araştırılmıştır.
Araştırmada karma desen kullanılmıştır. Bu doğrultuda, araştırmanın birinci
aşamasında nitel yöntemler kullanılmıştır. Sınıf öğretmenleri ile yarı yapılandırılmış
görüşmeler yapılarak matematiksel oyunlar hakkındaki görüşleri alınmıştır. İkinci
aşamada matematiksel oyun kullanımının öğrencilerin matematik dersine karşı olan
tutumlarına ve metaforik algılarına etkisi incelenmiştir. Bu doğrultuda deneysel
çalışma gerçekleştirilmiş, Baykul (1990) tarafından geliştirilen matematik dersi
tutum ölçeği ve metaforik algı formu ön test-son test olarak uygulanmıştır.
Araştırmanın bu aşamasında desen karma desen olarak belirlenmiştir. Elde edilen
verilerin değerlendirilmesinde anlamlı bir farklılık olup olmadığının incelenmesi için
istatistik yapılmış, Shapiro-Wilk testi, Wilcoxon testi ve Mann-Whitney U testi
uygulanmıştır. Üçüncü aşamada öğrencilerin matematiksel oyunlar kullanılarak
gerçekleştirilen matematik dersi hakkındaki görüşleri ikinci, dördüncü ve son hafta
olmak üzere alınmıştır. Öğrencilerin görüşleri yüz yüze yapılmış yapılandırılmamış
görüşmelerle alınmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, sınıf öğretmenleri
matematiksel oyunlarla ilgili genel bilgi sahibidirler ve derslerde kullanımını gerekli
ve faydalı görmektedir. Gerçekleştirilen uygulama sonunda, deney grubundaki
öğrencilerin matematik tutum puan ortalamalarının arttığı, ancak bu artışın
istatistiksel olarak anlamlı olmadığı görülmüştür. Kontrol grubundaki öğrencilerin de
aynı şekilde tutum puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.
Öğrencilerin oluşturduğu metaforik algı formlarındaki görseller incelendiğinde deney
gruplarında bulunan öğrencilerin ön test son test karşılaştırılması yapıldığı zaman,
tutumlarında son test lehine olumlu yönde farklılık olduğu görülmüştür. Yine
öğrencilerden alınan görüşler doğrultusunda, gerçekleştirilen uygulamaların
öğrencilerin matematik dersine karşı olan bakış açılarını olumlu yönde değiştirdiği
görülmüştür.