Abstract:
Ailelerin en önemli sorumluluklarından biri çocukları için iyi bir okul öncesi eğitim kurumu seçmektir. Bu seçim, hem çocuğa sunulan eğitim ve bakımın kalitesini belirlemesi hem de ailelerin ihtiyaç ve beklentilerini karşılaması yönüyle önem arz etmektedir. Bu çalışmada ebeveynlerin 36-72 aylık çocukları için bir okul öncesi eğitim kurumunu neden ve nasıl seçtikleri ve bu kurumdan beklentileri ele alınmıştır. Özellikle ebeveynlerin çocukları için kurum seçimi yaparken önem verdikleri kurum özellikleri ve çocuklarının eğitimi ve gelişimine yönelik beklentileri araştırılmıştır. Ayrıca çocuğun cinsiyeti, yaşı, kardeş sayısı, devam ettiği okul öncesi eğitim kurumu türü, anaokuluna başlama yaşı, anne ve babanın yaşı, eğitim seviyesi ve çalışma durumu değişkenlerinin kurum seçme nedenleri ve kurumdan beklentiler üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, İstanbul ili Başakşehir ilçesinde çocukları Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet/özel anaokulu ve ana sınıflarına devam eden 326 ebeveyn oluşturmuştur. Araştırma verileri, araştırmacı tarafından bu araştırma için hazırlanan anketle toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler ve sıralı lojistik regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre ebeveynlerin en çok önem verdiği kurum özellikleri; “okulun güvenli olması”, “okulun güvenilir olması”, “öğretmenin velilerle iletişimi”, “öğretmenin çocuklarla olumlu iletişimi” ve “öğretmenin mesleki yeterliliği” olmuştur. En az önem verilen özellikler ise “okulun eve ve/veya iş yerine yakın olması” ile “ücreti” olmuştur. Ebeveynlerin beklentileri ise en çok ‘çocuğun yardımlaşma ve paylaşma gibi sosyal davranışları öğrenmesi, ahlaki gelişiminin desteklenmesi, okul ve toplum kurallarını öğrenmesi, olumlu davranışlar kazanması, mutlu olması ve çocuğa akranlarıyla oynayabileceği bir ortam sunulması’ yönündedir. Çocuğun kardeş sayısı, anaokuluna başlama yaşı, devam edilen kurum türü, annenin yaşı, eğitim seviyesi, çalışma durumu, babanın yaşı ve eğitim durumu ile ebeveynlerin kurum özelliklerine önem verme derecesi arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Aynı zamanda çocuğun yaşı, cinsiyeti, anaokuluna başlama yaşı, devam edilen kurum türü ve annenin çalışma durumu ile ebeveynlerin kurumdan beklenti düzeyleri arasında anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda ebeveynlerin kurum özelliklerine verdiği önem ile kurumdan beklentilerinin yüksek seviyede olduğu bulunmuş, ebeveynlerin beklentilerinin karşılanması için kurumların kalitesinin arttırılmasına yönelik öneriler sunulmuştur.