YTÜ DSpace Kurumsal Arşivi

STEM etkinliklerinin anaokuluna devam eden 6 yaş çocukların problem çözme becerilerine etkisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Akçay, Beyza
dc.date.accessioned 2022-01-04T13:19:50Z
dc.date.available 2022-01-04T13:19:50Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12272
dc.description Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019 en_US
dc.description.abstract Teknoloji ve değişen eğitim stratejileri ile STEM (fen, teknoloji, mühendislik ve matematik) eğitimde önemli bir yere sahip olmuştur. Bu doğrultuda eğitimde ilk yılların önemi de vurgulanarak dünyada STEM eğitimi erken çocukluk eğitiminde kendine önemli bir yer edinmektedir. Problem çözme becerilerinin gelişimi ise STEM eğitimi ile bağlantılı olarak 21.yüzyıl becerilerinin içinde yer almaktadır. STEM eğitimi ile çocuklar sistematik düşünme, problem çözebilme, olaylar arasındaki ilişkileri görebilme ve yaratıcı düşünebilme gibi 21.yüzyıl becerilerini kazanmaktadırlar. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı STEM etkinliklerinin anaokuluna devam eden çocukların problem çözme becerilerine olan etkisini incelemektir. Çalışma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında, bir devlet üniversitesinin okul öncesi eğitim kurumuna devam eden altı yaş grubundaki çocuklarla yapılmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel yöntem kullanılmıştır. Ayrıca çalışmanın etkisinin daha derinlemesine incelenmesi için son-test uygulamalarından dört hafta sonra kalıcılık testi uygulanmıştır. Çalışmada çocukların problem çözme becerilerinin gelişimini anlamak için ön test-son test ve kalıcılık testi olarak Aydoğan, Ömeroğlu, Büyüköztürk, ve Özyürek (2012) tarafından geliştirilen “Problem Çözme Becerileri Ölçeği (4-7 yaş)” kullanılmıştır. Ayrıca çocuğun cinsiyeti, anne-babanın yaşı, eğitim durumu gibi demografik bilgiler araştırmacı tarafından geliştirilen “Genel Bilgi Formu” ile toplanmıştır. STEM etkinlikleri araştırmacı tarafından deney grubuna sekiz hafta boyunca haftada üç gün uygulanmış, kontrol grubuna ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Çalışmanın veri analizi kısmında Problem Çözme Becerileri Ölçeğinden edinilen nicel veriler SPSS kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın Shapiro-Wilk testi, Skewness, Kurtosis değerleri ve histogram tabloları incelendiğinde verilerin normal dağılmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu nedenle gruplar arası karşılaştırmalarda Mann Whitney U testi, grup içi karşılaştırmalarda ise Friedman Testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda STEM etkinliklerinin anaokuluna devam eden altı yaş çocukların problem çözme becerilerinde anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir (p<0,05). STEM etkinliklerine katılan çocukların problem çözme beceri puanlarında artış gözlemlenmiş ve bu artışın kalıcı olduğu belirtilmiştir. Fakat STEM etkinliklerinin uygulandığı anaokuluna devam eden altı yaş çocukların problem çözme beceri puanlarında cinsiyete göre farklılık belirlenmemiştir (p>0,05). Bu bağlamda problem çözme becerilerinin cinsiyet açısından farklılaşmadığı söylenebilir. Bu bulgular ışığında STEM etkinliklerinin erken çocukluk eğitim programına dahil edilmesi, ailelere STEM eğitimi ile ilgili bilgilendirme toplantısı yapılması ve çalışmanın farklı beceriler açısından da yapılması gibi öneriler getirilmiştir. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.subject STEM en_US
dc.subject Problem çözme becerileri en_US
dc.subject Okul öncesi eğitimi en_US
dc.subject Fen ve teknoloji en_US
dc.subject Matematik en_US
dc.title STEM etkinliklerinin anaokuluna devam eden 6 yaş çocukların problem çözme becerilerine etkisi en_US
dc.type Thesis en_US


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster