Özet:
Teknoloji ve değişen eğitim stratejileri ile STEM (fen, teknoloji, mühendislik ve
matematik) eğitimde önemli bir yere sahip olmuştur. Bu doğrultuda eğitimde ilk
yılların önemi de vurgulanarak dünyada STEM eğitimi erken çocukluk eğitiminde
kendine önemli bir yer edinmektedir. Problem çözme becerilerinin gelişimi ise
STEM eğitimi ile bağlantılı olarak 21.yüzyıl becerilerinin içinde yer almaktadır.
STEM eğitimi ile çocuklar sistematik düşünme, problem çözebilme, olaylar
arasındaki ilişkileri görebilme ve yaratıcı düşünebilme gibi 21.yüzyıl becerilerini
kazanmaktadırlar. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı STEM etkinliklerinin
anaokuluna devam eden çocukların problem çözme becerilerine olan etkisini
incelemektir. Çalışma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında, bir devlet üniversitesinin
okul öncesi eğitim kurumuna devam eden altı yaş grubundaki çocuklarla yapılmıştır.
Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel yöntem kullanılmıştır. Ayrıca
çalışmanın etkisinin daha derinlemesine incelenmesi için son-test uygulamalarından
dört hafta sonra kalıcılık testi uygulanmıştır. Çalışmada çocukların problem çözme
becerilerinin gelişimini anlamak için ön test-son test ve kalıcılık testi olarak Aydoğan,
Ömeroğlu, Büyüköztürk, ve Özyürek (2012) tarafından geliştirilen “Problem Çözme
Becerileri Ölçeği (4-7 yaş)” kullanılmıştır. Ayrıca çocuğun cinsiyeti, anne-babanın
yaşı, eğitim durumu gibi demografik bilgiler araştırmacı tarafından geliştirilen
“Genel Bilgi Formu” ile toplanmıştır. STEM etkinlikleri araştırmacı tarafından deney
grubuna sekiz hafta boyunca haftada üç gün uygulanmış, kontrol grubuna ise
herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Çalışmanın veri analizi kısmında Problem
Çözme Becerileri Ölçeğinden edinilen nicel veriler SPSS kullanılarak analiz
edilmiştir. Çalışmanın Shapiro-Wilk testi, Skewness, Kurtosis değerleri ve histogram
tabloları incelendiğinde verilerin normal dağılmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu
nedenle gruplar arası karşılaştırmalarda Mann Whitney U testi, grup içi
karşılaştırmalarda ise Friedman Testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda
STEM etkinliklerinin anaokuluna devam eden altı yaş çocukların problem çözme
becerilerinde anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir (p<0,05). STEM
etkinliklerine katılan çocukların problem çözme beceri puanlarında artış
gözlemlenmiş ve bu artışın kalıcı olduğu belirtilmiştir. Fakat STEM etkinliklerinin
uygulandığı anaokuluna devam eden altı yaş çocukların problem çözme beceri
puanlarında cinsiyete göre farklılık belirlenmemiştir (p>0,05). Bu bağlamda problem
çözme becerilerinin cinsiyet açısından farklılaşmadığı söylenebilir. Bu bulgular
ışığında STEM etkinliklerinin erken çocukluk eğitim programına dahil edilmesi,
ailelere STEM eğitimi ile ilgili bilgilendirme toplantısı yapılması ve çalışmanın
farklı beceriler açısından da yapılması gibi öneriler getirilmiştir.