Özet:
Bu araştırmada, ilkokul öğrencilerinin matematik tutumlarını, mevcut sistem
sorunlarını dikkate alarak inceleyen bir ölçüm aracı “Matematik Tutum Ölçeği (MTÖ)”
araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. İlgili ölçeği uygulayıp mevcut sistemin incelemesini
yapmak bu araştırmanın amacıdır. Araştırmada kesitsel tarama modeli kullanılmıştır.
Ulaşılan verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Öncelikle konuyla ilgili
diğer ölçekler incelenmiş ve uzman görüşleri ile ölçek maddeleri oluşturulmuştur. Gerekli
incelemeler yapıldıktan sonra 30 ölçek maddesi ve 9 demografik maddeden oluşan ölçeğin
pilot uygulaması 86 öğrenci ile yürütülmüştür. Pilot uygulama sonunda yapılan açımlayıcı
faktör analizinde, iki tanesi çift boyutlu olmak üzere altı faktör oluşmuş ve hiçbir faktöre
uymayan bir madde ölçekten çıkarılmıştır. Pilot uygulama sonrasında ana uygulama için iki
demografik madde daha eklenerek 29 ölçek maddesi ve 11 demografik maddeden oluşan
MTÖ tamamlanmıştır. Ölçeğin güvenirliği için Cronbach‟s Alpha uygulanmıştır. Pilot
çalışmada güvenirlik katsayısı 0,852; ana çalışmada 0,859 olarak bulunmuştur. Ana uygulama
294 öğrenci ile yürütülmüştür.
Oluşturulan ölçek ilkokul öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarını
incelerken, olumsuz tutumların sebebi olarak öğrencilerin hangi gerekçeleri işaret ettiklerini
araştırmaktadır. MTÖ öğrencilerin sisteme yönelik olası vurgulamalarını da incelemektedir.
Araştırma sonucunda öğrencilerin ölçek maddelerine verdiği cevaplara göre; her beş
öğrenciden birinin matematik dersini sevmediği, öğrencilerin yarısından fazlasının matematik
dersindeki başarısızlıklarının sebebi olarak kendilerini gördüğü, her dört öğrenciden birinin
matematikten korktuğu, öğrencilerin yarısının matematiğin en zor ders olduğunu düşündüğü,
matematiği sadece zeki öğrencilerin başarabileceğini düşündükleri gibi bilgilere
ulaşılmaktadır. Ayrıca yıllardır yapılandırmacı eğitim sistemi uygulandığı halde öğrencilerin
neredeyse tamamı öğretmen merkezli ders işlendiğini, yani öğretmenin ders anlattığını
kendilerinin dinlediğini, ayrıca sınavlara çalışırken kitaptaki bilgileri ezberlediklerini, ifade
etmektedirler.