Özet:
Bu çalışmanın amacı ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin matematiksel problemleri
çözme ve kurma süreçlerini incelemek ve bu süreçlerde kullandıkları adımları ortaya
koymaktır. Araştırma, hem nicel hem de nitel yöntemlerle elde edilen veriler üzerine
kurulmuştur. Araştırmanın yöntemi karma yöntemdir. Araştırma problem çözme
becerisine sahip 100 öğrenci ile yürütülmüştür. Bu öğrencilerden 10 tanesi ile yarı
yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan ve uzman
görüşü ile güvenilirliği sağlanan beş adet matematiksel problem ile beş adet problem
kurma alanının yer aldığı başarı testi öğrencilere uygulanmıştır. Nicel verilerin
analizi neticesinde, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin problem çözme yeteneği ile
problem kurma yeteneği arasında anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Yine
öğrencilerin problem kurma becerisi ile kurduğu problemi çözebilme becerisi
arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Problem kurmanın faydası
problem çözme sürecindeki plan yapma aşamasında gözlemlenmiştir. Öğrenciler
problem kurarken çözdüğü problemi daha ayrıntılı düşünmüş ve çözümün
doğruluğunu değerlendirmişlerdir. Nitel verilerin analizi neticesinde öğrencilerin,
problem çözme aşamalarının farkında olmasalar da problem çözme aşamalarını
uyguladıkları sonucu elde edilmiştir. Bununla beraber öğrencilerin, problemi anlama
ve planı uygulama aşamalarını gerçekleştirdikleri ancak sonucu kontrol etme ve
değerlendirme aşamalarını ise yeterince gerçekleştiremedikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Gözlemlenen öğrencilerde problem çözme sürecinin en çok atlanan ve belki de
unutulan adımı olan sonucu kontrol etme adımını, çoğunlukla gerçekleştiremedikleri
görülmüştür.