Özet:
Bu çalışmanın amacı proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilkokul 4. sınıf matematik dersinde öğrencilerin başarılarına ve üstbilişsel farkındalıklarına etkilerini araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma 2018-2019 öğretim yılı bahar döneminde Kilis ili Merkez ilçesinde bulunan yansız olarak belirlenen bir ilkokulda yürütülmüştür. Çalışmanın deney grubunda 36, kontrol grubunda 34 öğrenci yer almıştır. Araştırma “Kesirler” ünitesi üzerinde gerçekleştirilmiş olup beş hafta sürmüştür. Araştırma süresince deney grubunda dersler araştırmacı tarafından, kontrol grubunda ise sınıf öğretmeni tarafından yürütülmüştür. Deney grubunda proje tabanlı öğrenme yaklaşımı kullanılmış, kontrol grubunda ise mevcut öğretim programında yer alan yöntem, teknik ve etkinlikler kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kesirlere Karşı Başarı Testi” ve “Çocuklar İçin Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği A-Formu” kullanılmıştır. Kesirlere Karşı Başarı Testi ve Çocuklar İçin Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği-A Formu uygulama öncesinde ön test, uygulama sonunda son test olarak kullanılmıştır. Araştırmanın alt problemlerine cevap aramak amacıyla elde edilen veriler SPSS 22.0 programından bağımsız gruplar t-testi (Independent Samples T test) ve bağımlı gruplar t-testi (Paired T test) kullanılarak çözümlenmiştir. Yapılan analizlerin sonucunda, deney grubunun akademik başarı son test puanları ile üstbilişsel farkındalık son test puanları kontrol grubunun akademik başarı son test puanları ile üstbilişsel farkındalık son test puanlarına göre 0.05 anlamlılık düzeyinde farklı bulunmuştur. Elde edilen bulgular sonucunda bu araştırmada, proje tabanlı öğrenme yaklaşımının, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin Matematik dersi, “Kesirler” ünitesinde, başarılarına ve üstbilişsel farkındalıklarına olumlu yönde bir katkı sağladığı görülmektedir.