Özet:
Birçok araştırmacı ve düşünür öğrenmenin önemini vurgulamışlardır. Çoğu
eğitimciye göre anlamlı öğrenmenin gerçekleşmesi için kavramlar arasında ilişki
kurmak gereklidir. Bu çalışma; öğrenme stillerinin Sosyal Bilgiler öğretiminde
kullanılmasının öğrencilerin kavramsal gelişimi üzerindeki etkisini araştırmayı
amaçlamaktadır. Çalışmanın evrenini İstanbul ili Fatih İlçe Milli Eğitim
Müdürlüğüne bağlı Atikali İlkokulunda öğrenim gören 112 ilkokul dördüncü sınıf
öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrenciler araştırmacı tarafından deney grubu ve kontrol
grubu şeklinde ikiye ayrılarak çalışma yürütülmüştür. İlk önce öğrencilere “Marmara
Öğrenme Stilleri Ölçeği” uygulanmıştır. Daha sonra araştırmacı tarafından
hazırlanan “Kelime İlişkilendirme Testi” ön test olarak uygulanmıştır. Kelime
İlişkilendirme Testi oluşturulurken Sosyal Bilgiler Öğretim Programında bulunan 4.
sınıf “İnsanlar, Yerler ve Çevreler” öğrenme alanındaki giriş, geliştirme ve
pekiştirme düzeyinde kazandırılması planlanan on iki kavram kullanılmıştır. Yedi
hafta boyunca deney grubunda öğrenme stillerine göre hazırlanan ders planlarına
uygun ders işlenirken kontrol grubunda ders kitabı takip edilerek ders işlenmiştir.
Daha sonra “Kelime İlişkilendirme Testi” son test olarak uygulanmıştır. Toplanan
nicel verilerin analizinde SPSS 18.0 kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubundaki
öğrencilerin Kelime İlişkilendirme Testi son test sonuçlarının “bağımsız t testi”
sonuçlarına göre anlamlılığı incelenmiş ve son test sonuçları arasında deney grubu
lehine anlamlı farklılaşma saptanmıştır. Deney grubunda yer alan öğrencilerin başarı
ortalaması kontrol grubundaki öğrencilere göre daha yüksek gerçekleşmiştir. Bu
durum araştırma kapsamında uygulanan programın etkili olduğunu göstermektedir.