Özet:
Öğretmenlerin mesleki başarısında teknolojik pedagojik alan bilgisi önemli bir yere
sahiptir. Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi ve
hizmet içi eğitim durumlarını incelemek ve bu faktörlerin çeşitli değişkenlere göre
değişimini belirlemektir. Amaçlı örnekleme yöntemiyle İstanbul ilinde devlet
okullarında çalışan 301 sınıf öğretmeni örneklem grup olarak belirlenmiştir.
Araştırmada araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu, Schmidt, Baran,
Thompson, Mishra, Koehler ve Shin (2009) tarafından geliştirilen ve Öztürk ve
Horzum (2011) tarafından Türkçe’ye uyarlanan "Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi
Ölçeği" ve Gökmenoğlu (2013) tarafından geliştirilen "Hizmet İçi Eğitim
Gereksinimleri Ölçeği" örneklem grubuna uygulanmıştır. Form ve anketlerden elde
edilen veriler istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Veri analizinde frekans, aritmetik
ortalama, standart sapma hesaplamalarının yanında t testi, ANOVA ve Pearson
Korelasyon Analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre öğretmenlerin
teknolojik pedagojik alan bilgisinin yeterli düzeyde olduğu görülmüştür.
Öğretmenlerin TPAB düzeyleri yaşa, cinsiyete, eğitim durumuna, kıdem yılına,
günlük ortalama bilgisayar kullanma süresine göre anlamlı bir farklılık
göstermemektedir. Araştırmadan elde edilen bir diğer sonuç ise, öğretmenlerin
hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının orta düzeyde olduğudur. Sınıf öğretmenleri, en fazla
rehberlik ve özel eğitim; en az iletişim ve sosyal beceri alanında hizmet içi eğitime
ihtiyaç duyduklarını ifade etmişlerdir. Sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim
ihtiyaçları yaşa, kıdem yılına göre anlamlı bir farklılık gösterirken; cinsiyet, eğitim
durumları ve günlük ortalama bilgisayar kullanma sürelerine göre anlamlı bir
farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin TPAB düzeyleri ve hizmet içi eğitim
ihtiyaçları arasında çok zayıf, pozitif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir.