Özet:
Bu çalışmada, okul öncesi öğretmenlerinin kariyer uyumluluğu, mutluluk düzeyleri ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın temel problemi "Okul öncesi öğretmenlerinin kariyer uyumlulukları, mutluluk düzeyleri ve yaşam doyumları arasında ilişki var mıdır?" şeklinde belirlenmiştir. Çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin kariyer uyumluluğu, mutluluk düzeyleri ve yaşam doyumları çeşitli değişkenler (öğretmenlerin yaş, cinsiyet, medeni durum, ekonomik düzey vs.) açısından incelenmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden olan, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, İstanbul'da bulunan okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan 250 okul öncesi öğretmeni (125 kadın, 125 erkek) oluşturmuştur. Araştırmada öğretmenlere yönelik kişisel bilgilerle ilgili maddeler içeren "Kişisel Bilgi Formu"; öğretmenlerin kariyer uyumluluğunu ölçmek amacıyla Eryılmaz ve Kara (2016) tarafından hazırlanan "Kariyer Uyumluluğu Ölçeği", Demirci (2017) tarafından hazırlanan öğretmenlerin mutluluk düzeyini ölçen "Mutluluk Ölçeği" ve öğretmenlerin yaşam doyumlarını ölçen, Diener ve arkadaşları (1985) tarafından hazırlanan "Yaşam Doyum Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırma sonunda, okul öncesi öğretmenlerinin kariyer uyumluluğu, mutluluk düzeyi ve yaşam doyumunun cinsiyet, yaş grubu, eğitim düzeyi, iş deneyimi ve görev yapılan kurum statüsü ve türüne göre farklılık göstermediği belirlenmiştir. Medeni durum değişkenine göre, mutluluk düzeyi ve yaşam doyumu evli öğretmenler lehine; mesleğini sevme değişkenine göre, kariyer uyumluluğu ve yaşam doyumu yüksek sevgiye sahip öğretmenler lehine; ekonomik düzey değişkenine göre yaşam doyumu, yüksek ekonomik gelire sahip öğretmenler lehine anlamlı düzeyde farklılaşma göstermiştir. Ayrıca, okul öncesi öğretmenlerinin kariyer uyumluluğu, mutluluk düzeyi ve yaşam doyumu arasında anlamlı ilişki bulunmuştur.