dc.contributor.author |
Baltacı, Kübra
|
|
dc.date.accessioned |
2022-03-03T08:32:17Z |
|
dc.date.available |
2022-03-03T08:32:17Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12547 |
|
dc.description |
Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020 |
en_US |
dc.description.abstract |
Erken çocukluk dönemi olarak adlandırılan çocuğun doğumundan sekiz yaşına
kadar olan dönem insan hayatının en önemli dönemlerinden biridir. Çocuğun
doğumundan itibaren başlayan bu dönemde aile hayati bir önem taşımaktadır. Çocuk
ilk eğitimini ailede alır ve anne-babalar çocukların ilk öğretmenleridirler. Kişilik
gelişiminin temellerinin atıldığı erken çocukluk döneminde anne ve babaların tutum
ve davranışları çocuğun gelişimi üzerinde çok önemli bir etkiye sahiptir. Ebeveynlik
tutum ve davranışları pek çok değişkenden etkilenmektedir. Bunlardan birisi de
ebeveynlerin sosyo-ekonomik ve kültürel özellikleridir. Literatür incelendiğinde Türk
ve İsveçli annelerin çocukları için uyguladığı mutluluk artırıcı stratejiler üzerine bir
çalışmanın daha önce yapılmadığı ve iki kültür arasındaki farklılıkları inceleyen
çalışmaların az olduğu görülmektedir. Bu çalışmada da Türk ve İsveçli annelerin
çocuklarına karşı kullandıkları mutluluk stratejileri üzerine bir karşılaştırma
yapılmaktadır. Bu çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi ile
yapılmış olup Türk ve İsveçli annelerin çocuklarına uyguladıkları mutluluk artırıcı
strateji düzeylerinin incelenmesi, iki alt örneklem bakımından farkların incelenmesi,
alt örneklemlerde ve toplam örneklemde çocuklara uygulanan mutluluk artırıcı strateji
düzeylerinin belirleyicilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nicel araştırma
yöntemine uygun olarak ve Betimsel Araştırma deseninde gerçekleştirilmiştir.
Araştırma grubunun belirlenmesinde ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın grubunu 1-5 yaş arası çocuğu olan 100 Türk ve 100 İsveçli anne
oluşturmaktadır. Çalışma İsveç’in Sundsvall şehrinde bulunan İsveçli ve gönüllü 100
anne ile İstanbul’da yaşayan Türk ve gönüllü 100 anne ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırma verilerinin toplanmasında “Development of Subjective Well-Being
Increasing Strategies Scale for Children (1-5 Ages)” adlı ölçek kullanılmıştır. Ölçek,
önce İngilizce’ye, ardından anneler için İsveç diline çevrilmiştir. Ölçek, İsveç diline
çevrildikten sonra üç uzman görüşü alınarak ölçeğin yapı geçerliliği test edilmiş,
İsveçli 50 anne ile pilot çalışma yapılmış ve beş anneye ölçek uygulanarak maddelerin
anlaşılırlığı test edilmiştir. Pilot uygulama yapılan 50 anne, İsveç örnekleminde yer
alan çalışma grubuna dâhil edilmemiştir. Uzman görüşü ve pilot uygulama çıktıları
doğrultusunda ölçeğin İsveç diline çevrilmiş son hali oluşturulmuş ardından ölçek
İsveç’te yaşayan ve çalışma grubunda yer alan annelere uygulanmıştır. Veri analiz
sürecinde, verilerin normal dağılıma uygun olup olmadığını ortaya koymak amacıyla
Kolmogorov-Simirnov normallik testi uygulanmıştır. Normallik testi sonucunda veri
setinin normal dağılım göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Normallik testi sonuçları
doğrultusunda parametrik olmayan test tekniklerinden faydalanılmasına karar
verilmiştir. Annelerin çocukları için kullandıkları mutluluk artırıcı stratejileri
ölçeğinin değişkenlerinden tüm örneklem için olan kültür, çalışma durumu, medeni
durum değişkenlerinin karşılaştırılmasında, ilişkisiz t testinin sayıltılarının
karşılanmadığı durumda başvurulabilecek non-parametrik bir analiz olan Mann
Whitney-U testi ve yaş, eğitim durumu değişkenlerinin karşılaştırılmasında ise varyans
analizinin sayıltılarını karşılamadığı durumlarda yararlanılan non-parametrik bir
analiz olan Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda Türk
annelerin mutluluk artırıcı stratejileri İsveçli annelere göre daha fazla kullandıkları
görülmüştür. Çalışmayan annelerin mutluluk artırıcı stratejileri çalışan annelere göre
daha yüksek düzeyde kullandıkları görülürken lise ve altı eğitim seviyesindeki
annelerin mutluluk artırıcı stratejileri lisans ve lisansüstü eğitim seviyesindeki
annelere göre daha yüksek düzeyde uyguladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Lisans ve
lisansüstü eğitime sahip anneler arasında bu bakımdan önemli bir fark saptanmamıştır.
Araştırma sonuçları doğrultusunda kültürün, annelerin çocukları için kullandıkları
mutluluk artırıcı stratejiler üzerinde etkili olduğu söylenebilir. |
en_US |
dc.language.iso |
tr |
en_US |
dc.subject |
Mutluluk artırıcı stratejiler |
en_US |
dc.subject |
Erken çocukluk dönemi |
en_US |
dc.subject |
Çocuk ve aile |
en_US |
dc.subject |
Anne-baba-çocuk ilişkisinde olması gereken faktörler |
en_US |
dc.subject |
Sağlıklı (fonksiyonel) ve sağlıksız aileler |
en_US |
dc.subject |
Ebeveyn tutumlarının çocuk üzerindeki etkisi |
en_US |
dc.subject |
Öznel iyi oluş |
en_US |
dc.title |
Türk ve İsveçli annelerin çocukları için kullandıkları mutluluk artırıcı stratejilerinin karşılaştırılması |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |