Özet:
Değerler, sosyal hayatı düzenleyen yol göstericilerdir. Bireylerin toplum içinde bir
arada yaşayabilmeleri, toplumsal huzur ve dengeyi sağlayabilmeleri için rehber
konumundadırlar. Okula yeni başlayan öğrencilerin de formel olarak değerlerle
tanışmasını sağlayan derslerden biri Hayat Bilgisi dersidir. Müfredattaki değerlerden
biri olan vatanseverlik değeri Hayat Bilgisi dersinde işlenen ve öğrencilere küçük
yaşlardan itibaren öneminin anlatılması ve yaşatılması gereken bir değerdir. Bu
araştırmada da amaç, vatanseverlik değeri üzerine ilkokul 2. Sınıf öğrencileri ile
yapılan etkinliklerin bu değeri öğrenmeye sağladığı katkıyı incelemektir.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul ili
Ümraniye ilçesinde bulunan 1 devlet okulundaki bir 2. Sınıf şubesi öğrencileri
oluşturmaktadır. Araştırmaya 16 kız, 16 erkek olmak üzere toplam 32 öğrenci
katılmıştır. Araştırmada verilerin tümü, araştırmacı tarafından geliştirilen ‘’Yarı
Yapılandırılmış Görüşme’’ ile sağlanmıştır. Çalışmanın güvenirliliğini sağlamak için
3 uzman görüşüne başvurulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre ulaşılan
sonuçlara bakıldığında; öncelikle öğrencilerin etkinlikler yapıldıktan sonra kavram
olarak ‘’vatanseverlik’’ ile ilgili kullandıkları ifadelerin, etkinlikler öncesinde
kullandıkları ifadelere göre daha çeşitlendiği görülmektedir. Aynı zamanda öğretim
programında geçen soyut kavramların 2. Sınıfa devam eden öğrencilere
öğretilmesinde, etkinliklerden yararlanarak olabildiğince somutlaştırılmasının yararlı
olduğu görülmektedir. Etkinlik temelli öğretim yöntemi ile öğrencilerin derste aktif
hale geldiği, eğlenceli deneyimler yaşadığı, eğlenerek öğrendiği gözlenmiştir.
Vatanseverlik değeri ile ilgili etkinlikler yapıldıktan sonra öğrencilerin ürettiği
metaforlarda, ‘’vatan ile ilişkili’’ temasına yönelik daha çok kişinin metafor ürettiği
görülmektedir. Öğrenciler daha anlamlı ilişkilendirmeler yapabilmişlerdir. Yapılan
etkinlikler sonucunda, öğrencilerin İstiklal Marşı’na karşı hissettikleri duyguların
daha da çeşitlendiği ve anlamlı hale geldiği, hislerini daha güzel ifade edebildikleri
görülmüştür. Bu sonuç, öğrencilerin vatanseverlik değerini öğrenirken etkinliklerle
sürece dahil olduklarını ve bu durumun değeri öğrenmelerini olumlu yönde
etkilediğini göstermektedir.