Abstract:
Bu çalışmanın amacı, ilkokul 4. Sınıfa giden öğrencilerin oyun tercihlerini,
oynadıkları oyun türleri ve akademik başarıları ile arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır.
Çalışmanın örneklemini İstanbul Bağcılar semtindeki bir devlet okulunda 2019-2020
eğitim öğretim yılında 4. Sınıfta eğitim gören 98 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılar
seçkisiz olmayan örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmada kişisel bilgi formu ve
Türkçe ve Matematik Başarı testi uygulanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre,
öğrencilerin çoğunluğu her gün oyuna zaman ayırabildiğini ve çocukların yarısından
fazlasının günlük 1 saatten fazla oyun oynadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin daha çok
dijital oyunlar oynadığı, fakat en çok eğlendikleri oyunların sokak oyunları olduğu
bulunmuştur. Ayrıca, çocukların en çok evde oyun oynadığı ve arkadaşları ile birlikte
oynadıkları saptanmıştır. Öğrencilerin yarıya yakınının günlük 1 saatten fazla vakit
geçirdiği dijital araçları en çok eğlence amaçlı kullandıkları bulunmuştur. İlkokul 4.
Sınıf öğrencilerinin oyun denildiğinde en çok akıllarına gelen sokak oyunları isimleri
olmuştur. Öğrencilerin Türkçe ve matematik başarı seviyelerine bakıldığında,
öğrencilerin çoğunun orta seviye başarıya sahip olduğu bulunmuştur. Bunun yanında,
öğrencilerin akademik başarılarında cinsiyet farklılığına rastlanmamıştır. Sokak
oyunları oynayan çocukların dijital oyun oynayan çocuklara göre Türkçe ve
matematikte daha başarılı olduğu bulunmuştur. Açık hava oyunlarının sağladığı oyun
olanaklarının çocukların gelişimi ve akademik başarıları üzerindeki önemli bir etkisi
bulunmaktadır. Bu nedenle çocuklar için açık hava oyunlarının desteklenmesi, açık
hava oyunlarını destekleyici güvenli alanların düzenlenmesinin önemli olduğu
düşünülmektedir.