Özet:
Bu araştırmanın amacı, çoklu ortam destekli dinleme metinleri aracılığıyla öğrencilerin dinleme becerilerinin geliştirilmesini sağlamaktır. Hem görsel hem de işitsel ögelerin birlikte kullanıldığı bu metinler aracılığıyla; öğrencilerin sıkılmadan ve keyif alarak dinleyebilecekleri, soruları çözebilecekleri, bilgileri hatırlayabilecekleri, dinleme becerilerini geliştirebilecekleri düşünülmektedir. Ayrıca öğretmenler için de zaman ve enerji tasarrufu sağlayabileceği düşünülmektedir. Araştırma, nicel yöntemle oluşturulmuş bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul Esenler Ayvalıdere Ortaokulunda yer alan iki 6. Sınıf şubesi oluşturmuştur. Araştırma; yarı deneysel desene göre bir grup kontrol ve bir grup deney olarak düzenlenmiştir. Uygulama öncesinde, okulda yer alan tüm 6. Sınıf şubelerine Dinlediğini Anlama Testi (DAT) ve Dinlemeye Yönelik Tutum Ölçeği (DYTÖ) uygulanmış ve elde edilen veriler SPSS'e girilerek istatistiksel olarak birbirine yakın olan iki sınıftan 6 /E deney ve 6/A kontrol grubu olarak seçilmiştir. Deney grubu olan 6/E şubesinde araştırmacı tarafından hem araştırma öncesi hem de araştırma süresince gözlem yapılmış ve öğrenciler, araştırmanın başından sonuna kadar günlük tutmuşlardır. Deney grubunda dersler; öğretmen kılavuz kitabında yer alan, araştırmacı tarafından çoklu ortam destekli metinlere dönüştürülen dinleme metinleriyle işlenmiştir. Kontrol grubunda ise metinlerde bir değişiklik olmadan, klasik yöntemlerle dersler işlenmiştir. Metinlerle ilgili, çalışma kitabında yer alan dinleme / anlama soruları çalışma kağıtlarına aktarılmış ve metinler dinlendikten sonra yanıtlanmıştır. Ayrıca metinlerle ilgili hatırlama soruları da sorularak öğrencilerin hatırlama düzeyleri ölçülmüştür. Uygulama sonuna gelindiğinde öğrencilerin bu sorulara verdikleri yanıtlar istatistiksel olarak analiz edilerek deney grubu ile kontrol grubu arasında anlamlı bir farklılığın olup olmadığına bakılmış ve deney grubu anlamlı bir farklılık göstermiştir. Yine Dinlediğini Anlama Testi ve Dinlemeye Yönelik Tutum Ölçeği son test olarak uygulanmış ve burada da anlamlı farklılık deney grubu lehine sonuçlanmıştır. Deney grubu lehine çıkan bu anlamlı farklılıkları açıklamak ve desteklemek için de öğrenci günlükleri ve gözlem kayıtlarına ek olarak öğrencilere yapılandırılmış görüşme formu uygulanmış, öğretmenle ise görüşme yapılmıştır.