Abstract:
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitime devam eden 48-60 aylık çocukların
İngilizce Dil Ediniminde fiziksel aktiviteler ile birleştirilmiş İngilizce müzik ve
müzikli oyunların etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın amacına uygun olarak
belirlenen model, yarı deneysel desen modellerinden ön-test, son-test kontrol gruplu
deneysel desen modelidir. Örneklemi resmi okul öncesi eğitim kurumuna devam
eden 19 kız ve 25 erkek olmak üzere toplam 44 çocuk oluşmaktadır. Dil gelişim
puanları “Kelime Performans Kontrol Listesi” ve “Ritim Performansı Gözlem
Formu” veri toplama araçları ile elde edilmiştir. Uygulama süreci edinilmesi
hedeflenen 33 kelime ve kavramlara göre 10 hafta olarak planlanmış ve her iki gruba
da TPR (Fiziksel Tepki Yöntemi) metodu ile verilerek, uygulamalar araştırmacı
tarafından yürütülmüştür. Bu kapsamda hedef kelimeler ve kavramlar ile ilgili 11
adet eğitici İngilizce şarkı ve müzikli oyunlar kullanılmıştır. Deney grubunda ritim
ve fiziksel aktiviteler ile birleştirilmiş İngilizce müzik ve müzikli oyunlar
kullanılırken, kontrol grubunda flash kartlar ve flash kartların ifade ettiği kelime ve
kavramları açıklayan sözel ifadeler kullanılmıştır. İngilizce dil edinimi açısından
ritim ve fiziksel aktiviteler ile birleştirilmiş müzik ve müzikli oyunlar alma
durumunun çocukların puanları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Buna göre her grup
içinde alıcı dil, ifade edici dil ve ritim becerilerinin gelişimi açısından da
karşılaştırmalar yapılmıştır. Elde edilen veriler Shapiro-Wilk analizi, Mann-Whitney
U Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın
bulgularına göre, fiziksel aktiviteler ile birleştirilmiş İngilizce müzik ve müzikli
oyunlar kullanılarak İngilizce Dil Edinimine ilişkin etkinliklerin verildiği kontrol ve
deney grubunun dil gelişiminde anlamlı farklılık görülmüştür. Çocukların ritim, alıcı
dil ve ifade edici dil puanları değerlendirildiğinde 48-60 aylık çocuklara ikinci bir dil
edinim sürecinde kullanılan fiziksel aktiviteler ile birleştirilmiş İngilizce müzik ve
müzikli oyunların, resimli kartlar ile dil öğretim tekniğine göre daha etkili olduğu
saptanmıştır. Bu bulgular ışığında Okul öncesi Eğitim Programı kapsamında
İngilizce Dil edinimi açısından dilin erken yaşlarda verilmesi, fiziksel aktiviteler ile
birleştirilmiş eğitimsel İngilizce müziklerin ve şarkıların amaca yönelik kullanılması
ve bu kapsamda program ve içerik hazırlanması gibi öneriler getirilmiştir.