Özet:
Bu çalışmanın amacı oyun temelli etkinlikler ile tasarlanmış matematik öğretimi
süreçlerinin uygulamada olan matematik öğretim süreçlerine göre öğrencilerin
başarıları üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma İstanbul ilindeki bir devlet
ilkokulunun, 2019-2020 eğitim öğretim yılında, ikinci sınıfında öğrenim gören 81
öğrencisinin katılımıyla yapılmıştır. Araştırma nicel yöntemde tasarlanmış ön test -son test kontrol gruplu deneysel desen çalışmasıdır. Araştırmanın deney grubunu 39
öğrenci, kontrol grubunu 41 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri 4 haftalık
bir zaman diliminde toplanmıştır. Uygulama süreçleri deney grubunda yer alan
öğrencilerle oyun temelli matematiksel etkinlikler ile yürütülmüştür. Kontrol
grubunda ise matematik öğretim programı doğrultusunda ders kitaplarında yer alan
etkinlikler ve öğretmen seçimi uygulamalar yapılmıştır. Araştırmanın verileri
araştırmacılar tarafından geliştirilen başarı testlerinden elde edilmiştir. Bu
araştırmada her iki gruba da deneyden önce bir başarı testi ön test diğer başarı testi
son test olarak uygulanmıştır. Araştırmanın verileri nicel yöntemlerle analiz
edilmiştir. Araştırma verilerinin normal dağıldığı görülmüştür. Bu nedenle grup içi
verilerin analizinde ilişkili örneklemler t-testi, gruplar arası veri analizinde ilişkisiz
örneklemler t-testi kullanılmıştır. Cinsiyet değişkeninin başarı üzerindeki etkisine
yönelik analizinde Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Buna göre deney ve kontrol
grubunda yer alan öğrencilerin uygulamalar sonrasında matematiksel başarıları
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark görülmemiştir (p>,05). Fakat deney
grubunda bulunan öğrencilerin son test puan ortalamalarının kontrol grubunda
bulunan öğrencilerden yüksek olması ve deney grubuna ait ön test-son test puan
ortalama farkları oyunla temellendirilmiş etkinliklerin matematik eğitiminde etkili
olduğunu göstermektedir. Matematik başarısı ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı
bir fark bulunmamıştır. Bu bulgular ışığında oyun temelli etkinliklerin ilkokul
matematik programlarına dahil edilmesi, oyun etkinliklerini yaygınlaştırmak ve farklı
türde araştırmaların yapılması gibi fikirler önerilmiştir.