Abstract:
Bu araştırmanın amacı, Almanya Kuzey Ren Vestfalya eyaleti ve Türkiye’deki okul
öncesi eğitimin ve uygulanmakta olan eğitim programlarının mevcut durumunun
belirlenmesi ve okul öncesi eğitim sistemlerinin farklı değişkenler açısından
karşılaştırılmasıdır. Her iki sistem arasındaki özellikle farklılıkları ve benzerlikleri
vurgulamak, ülkelere özgü güçlü yönleri ve eksiklikleri belirlememizi sağlar. Bu
bilgiler, sistemlerdeki eksiklikleri azaltmak ve alternatif yaklaşımları keşfetmek için
kullanılabilmektedir. Almanya Kuzey Ren Vestfalya ve Türkiye arasındaki okul
öncesi eğitimin genel yapısını ve okul öncesi eğitim programlarını karşılaştırarak
benzerlik ve farklılıkları ortaya çıkarmayı amaçlayan bu çalışma, betimsel açıdan nitel,
içerik ve yöntem açısından karşılaştırmalı eğitim araştırmasıdır. Karşılaştırmalı
eğitimin yaygın kullanılan yaklaşımlarından olan yatay yaklaşımın kullanıldığı bu
araştırmada veri toplama yöntemi olarak nitel araştırma modeline dayalı doküman
incelemesi kullanılmıştır. Verilerin analizinde Bereday (1964)’ün karşılaştırmalı
eğitime özgü analitik analiz yöntemi çalışmaya uyarlanmıştır. Karşılaştırma, farklı
kaynaklardan elde edilen farklı bir veri setine ve her sistemin doğrudan gözlemlerine
dayanmaktadır. Belirlenen amaç ve alt amaçlar doğrultusunda okul öncesi eğitim
sistemlerinin genel yapıları, çalışmanın temelini oluşturan eğitim programların amaç,
içerik, eğitim durumları, değerlendirme ögeleri, okul öncesi eğitimin ortamı, kurum
çeşitleri, öğretmen yetiştiren kurumlar, ilköğretime geçiş süreçleri ve kaynaştırma
eğitimi uygulamaları karşılaştırılmış, bulgulara göre sonuçlar çıkartılarak öneriler
getirilmiştir. Sonuçlar, iki ülkenin okul öncesi eğitim sistemlerinde, mevcut
programlarda ve programların içeriğinde, okullaşma oranlarında, okul öncesi eğitimin
ortamında ve okul öncesi öğretmeni yetiştirme koşullarında önemli benzerlikler ve
farklılıkları göstermektedir.