Özet:
Hazırlanan bu tezin amacı ilkokul İngilizce öğretmenlerinin iletişim
becerilerinin, öğrencilerin yabancı dil dersine olan ilgileri arasındaki ilişkinin
belirlenmesidir. İlkokul İngilizce öğretmenlerinin kendi mesleki gelişimleri ve iletişim
becerilerinin ne düzeyde olduğunu görmeleri ve farkında olmaları adına bu çalışmanın
yardımcı olacağı düşünülmektedir. Öğrencilerin İngilizce’yi verimli bir şekilde
kullanabilmeleri için İngilizce öğretmenlerinin bu süreçteki etkisi çok önemlidir. Süreç
içerisinde İngilizce öğretmenlerinin öğrencileriyle iletişimi ve dili ne denli etkili
kullanabildikleri araştırılmalıdır. Bu araştırmada ilişkisel araştırma modeli
kullanılmıştır. İlkokul öğrencilerinin yaş, cinsiyet, sınıf değişkenlere ve İngilizce
öğretmeninin iletişim becerisi doğrultusunda İngilizce dersine yönelik tutumları ve
ilgilerinin incelenmesinde betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu 2019-2020 yılı, Erzurum ili Yakutiye ve Palandöken merkez
ilçelerinde faaliyet gösteren ilkokullarda İngilizce dersi alan 2.sınıf, 3.sınıf ve 4.sınıf
toplam 138 öğrenciden oluşmaktadır. Ve bu ilçelerdeki ilkokullarda görev yapan 86
İngilizce öğretmeninden oluşmaktadır. Bu çalışmada veriler, 16 maddeden oluşan
“İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” ve 45 maddeden oluşan “İletişim Becerileri
Envanteri” kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS programında
çözümlenmiş ve verilerin analizinde frekans, yüzde hesaplamaları, t-testi ve ANOVA
istatistiki yöntemlerinden faydalanılmıştır.
Bu çalışma sonucunda öğrencilerin İngilizce dersine yönelik tutumlarının orta
düzeyde olduğu, cinsiyetleri ve tutumları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur.
Öğretmenlerin iletişim becerilerinin, cinsiyete, öğrenim durumuna, yaşa, mesleki
hizmet süresine, çalıştığı kuruma ilişkisine göre farklılık göstermekte olduğu fakat
anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna varılmıştır. Fakat öğretmenlerin okul
türlerinde, öğrenim durumlarında ve cinsiyet değişkenlerinde iletişim becerilerinin
anlamlı bir farklılık bulunmuştur.