YTÜ DSpace Kurumsal Arşivi

Dolmabahçe Saray Müzesinin kurumsal kimliğinin vurgulanmasında müziğin rolü ve etkileri

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Prof. Dr. Ruhi Ayangil
dc.contributor.author Lostar, Hilda
dc.date.accessioned 2018-07-19T12:32:48Z
dc.date.available 2018-07-19T12:32:48Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://localhost:6060/xmlui/handle/1/5947
dc.description Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010
dc.description.abstract Bu çalışmada amaç, Osmanlı İmparatorluğu'nun batılılaşma dönemini simgeleyen ve günümüzde "müze" kimliği ile toplumun hizmetine sunulmuş olan Dolmabahçe Saray Müzesi'nin tarihsel kimliğinde önemli yeri olan müzik kültürünün irdelenerek, bu olgunun, Saray Müze'nin tanıtımında belirleyici ve tamamlayıcı bir unsur olarak yararlanılması gereğinin vurgulanmasıdır. Bu amaçla, öncelikle geniş çapta kaynak taraması yapılarak, Saray'ın inşasına zemin hazırlayan tarihsel, ekonomik ve sosyo kültürel nedenler araştırılmış, Topkapı Sarayı'nın aksine, önceden plânlanarak tek aşamada inşa edilen Dolmabahçe Sarayı ve mimarları Garabed ve Nigoğos Balyan'ın özellikleri üzerinde durulmuştur. Osmanlı Sarayı'nın Batı müziği ile tanışmasına kısaca değinilmiş, batılılaşma yönünde kesin adımları atıldığı ve Mehterhane-i Hakani'nin lağvedilerek, Mızıkay-ı Humayun'un kurulması ile gerçekleşen ordudaki müzikal devrime dikkat çekilmiştir. Sultan Abdülmecid'in tahta geçtikten sonra, Osmanlı'nın gücünü tüm dünyaya kanıtlamak amacı ile inşa ettirdiği Dolmabahçe Sarayı ve onunla birlikte değişen Saray'daki sosyo kültürel hayat incelenmiş, Sultan Abdülmecid'den, Halife Abdülmecid Efendi'ye kadar geçen dönem içerisinde, sultanların zevkleri ve görüşlerine bağlı olarak şekillenen Saray'daki müzik etkinlikleri irdelenmiştir. Osmanlı İmparatorluğunun yıkılarak, Cumhuriyet'in kurulduğu süreçte, İstanbul'a gelişlerinde Dolmabahçe Sarayı'nda kalan Atatürk'ün, Saray'da ikamet ettiği dönemlerde masasından hiç eksik etmediği müzik ve müzisyenlerle ilgili hatıralara değinilmiş, müziğin, Saray Müze'nin kurumsal kimliğindeki yeri bir kez daha vurgulanmıştır. En eski saray müzelerden olan Louvre ve Versailles Saray Müze'leri ile temasa geçilerek, saray müzelerin tanıtımında tarihsel müziklerinden ne şekilde yararlandıkları ve ne tür etkinlikler hazırladıkları araştırılmış, Dolmabahçe Saray Müzesi'nde 1993 yılından bu yıla kadar gerçekleştirilmiş olan müzikal etkinlikler saptanarak bir kıyaslama olanağı sağlanmıştır. Saray Müze'nin duvar ve tavanlarındaki, diğer tüm eşyalarındaki, tablo ve fotoğraflarındaki müzik simgeleri belgelendirilmiş, müze içerisindeki müzik enstrümanlarının fotoğrafları çekilmiş, TBMM Milli Saraylar arşivlerinde korunmakta olan yazılı belgelerden Dolmabahçe Sarayı'nın müzikal yaşantısı ile ilgili olanlar saptanmış ve çok geniş bir veri tabanına erişilmiştir. Araştırma sonucunda, bu son derece zengin müzikal kültüründen Dolmabahçe Saray Müzesi'nin yeterince yararlanmadığı saptanmış ve müzenin kurumsal kimliğinin vurgulanmasında kullanılabilecek bir dizi model önerisinde bulunulmuştur.
dc.subject XIX yüzyılda saray ve çevresinde değişen sosyal hayat
dc.subject Saray müze tanımı ve saray müzelerden örnekler
dc.subject Dolmabahçe Saray Müzesi’ndeki iç mekân ve objelerdeki müzik simgeleri, müzik aletleri
dc.subject Mehterhane-i Hakani
dc.subject Mızıkay-ı humayun
dc.subject Gülhane Hatt-ı Humayunu
dc.subject Dolmabahçe Sarayı
dc.subject Donizetti Paşa
dc.subject Riyaset-i Cumhur Musîki Heyeti
dc.subject Dolmabahçe Saray Müzesi
dc.title Dolmabahçe Saray Müzesinin kurumsal kimliğinin vurgulanmasında müziğin rolü ve etkileri
dc.type Tez


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster