Özet:
Teknolojik bilgi çağı, insanoğlunu bilinmeyen yeni problemlerle karşı karşıya
getirmiştir. Bu yeni problemler ile baş edebilmek için, problem çözme becerisine
sahip olmak gerekmektedir. Bu çalışmada problem çözme basamaklarını kullanma
öz yeterliği ile sosyal sorun çözme becerisi arasındaki ilişkiyi incelemek
amaçlanmıştır. Bu çalışmada araştırma modellerinden tarama modelinin ilişkisel
tarama yöntemi tercih edilmiştir. Bu çalışmanın evrenini 2019-2020 eğitim-öğretim
yılında Türkiye genelinde çalışmakta olan Sınıf, Matematik, Fen Bilimleri, Türkçe ve
İngilizce öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklem ise, bu evren içerisinden uygun
örnekleme yöntemiyle seçilen 100 bayan ve 100 erkek öğretmeden oluşturmaktadır.
Araştırmada ölçme aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen Problem Çözme
Basamakları Öz Yeterliği Envanteri ile Sosyal Sorun Çözme Envanteri (Kısaltılmış
Formu) kullanılmıştır. Problem Çözme Basamakları Öz Yeterlik Envanteri 20
maddeden oluşmakta olup, Cronbach’s Alfa değeri 0,866 olarak tespit edilmiştir.
Sosyal Sorun Çözme Envanteri (Kısaltılmış Formu) 20 madde olup, Cronbach’s Alfa
değeri 0,843 bulunmuştur. Araştırma sürecinde korelasyon analizi, ANOVA, t testi
ile Kruskal-Walls ve Whitney-U testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda
problem çözme basamaklarını kullanma öz yeterliği ile sosyal sorun çözme becerisi
arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bu durum, matematiğin ve
matematikteki problem çözme basamaklarını içselleştirerek kullanıp günlük hayata
aktarmanın, sosyal sorun çözme becerisi üzerinde etkili olduğunu ortaya
koymaktadır.